Toro Rosso-coureurs teleurgesteld na kwalificatie Abu Dhabi

Pierre Gasly en Daniil Kvyat zijn beiden gestruikeld in Q2 tijdens de kwalificatie voor de Grand Prix van Abu Dhabi. Gasly kwalificeerde zich als twaalfde en Kvyat als veertiende. Maar beiden profiteren van de gridstraf van Bottas, hoewel Kvyat nog een gridstraf boven het hoofd hangt voor een 'unsafe release'.

Toro Rosso-coureurs teleurgesteld na kwalificatie Abu Dhabi
@ Getty Images/Red Bull Contentpool

De pace zat er redelijk tot goed in bij Toro Rosso. En Gasly moet en zal gaan scoren deze laatste race van het seizoen. "Het is een heel belangrijke race voor Toro Rosso want we moeten zo hoog mogelijk eindigen in het Constructeurs Kampioenschap. En ik wil de beste coureur zijn buiten de top drie teams in het rijders kampioenschap", aldus de Fransman, die in Brazilië nog de tweede plek in de race pakte. En daarmee gaf de Fransman een duidelijke boodschap af, vooral voor zichzelf omdat het om veel eer maar nog meer geld gaat.

Kvyat vindt Yas Marina een heerlijk circuit, maar dit keer zou ze weleens kunnen terugbijten in de vorm van een gridstraf. "Ik heb goede herinneringen hier. Ik won de GP3 titel in 2013 met een overwinning in de feature race terwijl ik wist dat ik het jaar erop bij Toro Rosso zou gaan rijden", blikt de Rus terug. Of hij aan 2019 net zulke goede herinneringen over houdt, zal nog moeten blijken. In elk geval zal hij zondag een inhaalrace moeten doen om punten te kunnen bijdragen voor de constructeurs.

Kvyat had vlak voor de kwalificatie nog wat laatste veranderingen. "Het ging om een kleine verandering en dat was geen probleem. Het was wel oké, de auto gleed wel en geen enkele ronde ging het lekker. Maar wellicht morgen wel. En wat betreft de 'unsafe release', je moet je team vertrouwen, dus als ze me laten gaan, dan ga ik. Aan de andere kant, de kwalificatie is de race niet", aldus Kvyat.

Formule 1 kalender 2020: Download nu alvast de F1-kalender van 2020 in je mobiel, tablet en/of online-agenda. Helemaal GRATIS!

Formule 1 podcast

GP Abu Dhabi 2019 - Nabeschouwing: Hamilton en Verstappen sluiten jaar in stijl af.
Klik en beluister

Volgende F1 Grand Prix
GP Australië
vrijdag 13 maart 2020
02:00 - 03:30Eerste vrije training
06:00 - 07:30Tweede vrije training
zaterdag 14 maart 2020
04:00 - 05:00Derde vrije training
07:00 - 08:00Kwalificatie
zondag 15 maart 2020
06:10 - 08:10Race
Welkom bij MotorsportZ. Wij brengen je dagelijks het laatste Formule 1- en Max Verstappen nieuws. Daarnaast houden we je ook op de hoogte over:

Copyright© 2016-2019 - Niets van deze website mag zonder nadrukkelijke schriftelijke toestemming kopieerd worden of elders dan op het domein motorsportz.nl gebruikt worden.