Top tien kan geen gebruik maken van snelste éénstopper

Top tien kan geen gebruik maken van snelste éénstopper
©Pirelli F1 Media
16 sep 2018 - 09:42
Ries Boogert
DELEN

De Formule 1 Grand Prix van Singapore 2018 heeft alle ingrediënten om een spannende race te gaan worden. Lewis Hamilton start vanaf pole-position en Max Verstappen mag, net als vorig jaar, vanaf de tweede plek starten. Sebastian Vettel en Valtteri Bottas beginnen hun race in Singapore vanaf de tweede startrij.

Lewis Hamilton staat rechts opgesteld op de startgrid en dus mag de Brit van start gaan op het schone deel van de baan, net als Sebastian Vettel die recht achter de Mercedes-coureur staat. Max Verstappen, en Valtteri Bottas, die weer achter de Nederlander staat, staan aan de linkerzijde van de baan opgesteld en dat is het vuile gedeelte. De start zal dus minstens net zo spannend worden als die in 2017. Maar laten we wel hopen dat iedereen zonder kleerscheuren door de eerste bocht komt.

Alle coureurs in de top tien starten op de hypersofts van Pirelli. De mannen die niet in Q3 geraakten mogen zelf kiezen op welke compound ze van start gaan. En dat kan een heel klein voordeel zijn voor de mannen die buiten de top tien starten.

Eénstopper 1 het snelste

Pirelli stelt namelijk dat de snelste strategie een éénstopper is. En bij deze theorie gaat de Italiaanse bandenfabrikant er vanuit dat er gestart wordt op de ultrasofts en dat na 24 ronden deze banden worden ingewisseld voor de softbanden. Niemand uit de top tien kan dus gebruik maken van deze strategie, want ze staan allemaal op de hypersofts.

Eénstopper 2 iets minder snel

De tweede optie is ook een éénstopper en iets minder snel dan de eerste optie. En hier gaat Pirelli er wel vanuit dat er op de hypersofts gestart wordt en dat deze na ronde 13 bij de verplichte bandenwissel wordt overgegaan op de softs, om daar de race mee uit te rijden.

Tweestopper het minst snel

Weer een beetje minder snel is optie drie, een tweestopper, en daar gaat Pirelli er vanuit dat er gestart wordt op de hypersofts en dat er na 11 ronden een eerste pitstop wordt gemaakt om vervolgens twee stints van elk 25 ronden op ultrasofts te rijden.

De laatste optie de minste snelle en de enigen die nog twee setjes nieuwe ultrasofts over hebben zijn Red Bull-coureurs Max Verstappen en Daniel Ricciardo. Daarnaast hebben de Red Bull-rijders, net als de rest van de top zes geen nieuwe hypersofts meer, maar wel nog een setje nieuwe softs.

Kortom, Red Bull kan qua strategie dus meer kanten op en heeft daarmee een klein voordeel, wat grote gevolgen kan hebben, ten opzichte van Mercedes en Ferrari.

DELEN
Meer nieuws
GP van Azerbeidzjan over
dgn uur min sec
F1 GP Azerbeidzjan
vrijdag 26 april 2019
1e Vrije Training11:00 - 12:30
2e Vrije Training15:00 - 16:30
zaterdag 27 april 2019
3e Vrije Training12:00 - 13:00
Kwalificatie 15:00 - 16:00
zondag 28 april 2019
Race 14:10 - 16:10
Bakoe / F1-weer
Baku City Circuit / 6,001 km
Race: 51 ronden / 306,051 km
F1 kalender 2019 downloaden
MEEST GELEZEN
22 apr. 18:39 - F1
Horner: "Verschil tussen Max en Mercedes-rijders is niet al te groot"
22 apr. 16:47 - F1
Red Bull-teambaas schaart zich wederom achter Pierre Gasly
22 apr. 17:50 - F1
Daniel Ricciardo zegt dat hij het racen nog niet verleerd is
23 apr. 06:04 - FE
Porsche test nieuwe FE-bolide op het Spaanse Circuit Calafat
23 apr. 04:43 - F1
Ondanks nieuwe achtervleugel nog steeds problemen voor Haas F1