Terugblik: De morele overwinning van Ayrton Senna in Monaco

De Grand Prix van Monaco wordt door vele genoemd als misschien wel de mooiste race van het jaar. De haat-liefdeverhouding die coureurs met het circuit hebben, maakt het altijd weer spannend. Ayrton Senna Da Silva wist in zijn debuutjaar bij Toleman zich volledig in de schijnwerpers te rijden door met zijn matige bolide vanaf de 13de plaats als tweede te finishen in de stromende regen. Het bleek uiteindelijk de doorbraak te zijn van een van de grootste legendes in de historie van de racerij.

Terugblik: De morele overwinning van Ayrton Senna in Monaco
Foto: Ayrton Senna Da Silva (Toleman Group Motorsport) | Toleman TG184 - Hart 415T 1.5 L4 (met turbocharger) - Bron:

In 1984 gaat de titelstrijd volop tussen de tweevoudig wereldkampioen Niki Lauda en de talentvolle Fransman Alain Prost. Beide coureurs kwamen uit voor het Britse McLaren-TAG team. Prost die de openingsrace in Brazilië wist te winnen en een paar weken later in San Marino, had in Monaco opnieuw de beste papieren in handen. Niki Lauda had tot dan toe tevens twee zeges achter zijn naam staan waardoor de spanning erg hoog was in de straten van Monte Carlo. Prost pakte de poleposition tijdens de kwalificatie op zaterdag, maar niemand kon vermoeden wat er een dag later zou gaan gebeuren.

Op zondag (3 juni) kwam het met bakken uit de hemel in Monaco en het veld glibberde weg van de startplaatsen. Prost ging aan kop en Lauda lag 8ste. Prost kreeg na 9 ronden bezoek van Nigel Mansell in de Lotus-Renault. De Brit passeerde Prost om de leiding en sloeg vervolgens een gat. Ondertussen was Ayrton Senna da Silva in de middenmoot druk bezig om zijn rivalen een voor een binnen te halen. De jonge Braziliaan voelde zich als een vis in het water en reed veel betere rondentijden dan de rest. Senna kwam binnen enkele ronden de top 10 binnen en verschalkte zelfs Niki Lauda en de beide Ferrari’s. Niemand kon verklaren hoe dit mogelijk was.

Senna zelf hield het hoofd koel en veroverde de derde plaats ten koste van Stefan Bellof. De 24-jarige debutant dichtte het gat met 3 seconden per ronde en dat terwijl de regen alleen, maar erger werd. Prost zag dat zijn teamgenoot Lauda was uitgevallen en hij wilde zelf geen fout maken. Hij had nu eindelijk de kans om een gat te slaan in het kampioenschap.

Toen Senna gevaarlijk dichtbij kwam, seinde Prost naar de marshalls dat de race moest worden gestopt. Dit onder het mom van te gevaarlijke omstandigheden. Er was echter iets opvallends aan de hand. De wedstrijdleider was Jacky Ickx die tevens werkte voor Porsche. Nou was het geval dat McLaren gebruik maakte van de motoren van Porsche en dus leek de beslissing van Ickx om de race af te vlaggen wel heel partijdig. Senna ging de langzaam rijdende Prost nog wel voorbij, maar de reglementen wijzen uit dat in geval van de rode vlag de uitslag van de een na laatste ronde wordt gehanteerd. Senna die als tweede over de eindstreep kwam, vierde zijn podium alsof hij gewonnen had.

Omdat de race al na 32 ronden werd afgevlagd, kregen de coureurs maar 50% van de punten uitgekeerd. Dit bleek voor Prost de doodsteek aan het einde van het seizoen te zijn want Niki Lauda won voor de derde keer de wereldtitel met een half puntje voorsprong op de Fransman. Na Monaco stond Ayrton Senna nog twee keer op het podium namelijk in Engeland en in Portugal. Senna eindigde in 1984 als 9de in het kampioenschap met 13 punten. Zijn geweldige resultaten in de matige Toleman leverde hem een contract bij Lotus op voor 1985. Daar zou de rijzende ster zijn eerste overwinning veroveren.



Formule 1 podcast GP Hongarije - Max start vanaf pole, een mooi gevecht met Lewis

Iedereen moet op het puntje van zijn stoel hebben gezeten tijdens de GP van Hongarije. Wat een race!
Klik, beluister en GENIET