Symonds: "George Russell is een toekomstig wereldkampioen"

George Russell moet het voorlopig doen met het materiaal wat hem ter beschikking wordt gesteld. En dat is de 'kreupele' FW42, een bolide waarmee Williams F1 nog geen deuk in een pakje boter slaat. Toch weet Russell er het maximale uit te halen.

Symonds: "George Russell is een toekomstig wereldkampioen"
© Williams F1

Ondanks het mindere materiaal weet rookie George Russell het maximale uit de Williams FW42-bolide te halen. In Hongarije kon de jonge Brit zich zelfs kwalificeren als zestiende en dat is bijzonder, gezien de achterstand die het Formule 1-team van Williams nog altijd heeft. Pat Symonds, ex-technisch directeur van Williams, meent zelfs dat de jonge Brit een toekomstig wereldkampioen is.

Russell's hoogtepunt was tijdens het GP-weekend in Hongarije, slechts twee weken geleden. Hij wist zich als zestiende te kwalificeren. Tijdens de race wist hij op eigen kracht voor een Alfa Romeo-rijder en een Racing Point-rijder te eindigen.

Naar verluidt is Pat Symonds - voormalig teamlid en huidig aandeelhouder van de Britse formatie - tegenwoordig weer actief als 'Chief Technical Officer' bijzonder onder de indruk van de jonge spruit [George Russell]. "Al toen hij in de Formule 2 reed, was ik zeer onder de indruk van hem", zo begint hij zijn verhaal op het officiële Formule 1-kanaal.

"Hij wist daar in veel verschillende racesituaties goed te presteren. Soms lag hij in leidende positie en moest hij de race controleren, maar soms moest hij zich ook door het veld heen naar voren vechten. Zowel in droge als in natte omstandigheden weet hij zijn hoofd altijd koel te houden. Daarom heb ik het gevoel dat Russell zeker een jongen is om de komende jaren goed in de gaten te houden. Ik denk zeker dat hij goed genoeg is om wereldkampioen te worden", aldus Symonds.

George Russell is intussen in verband gebracht met meerdere topteams, maar voorlopig moet hij de rit bij Williams uitzitten. Hij heeft een contract wat pas eind 2020 afloopt en Claire Williams is niet van plan de Meredes-junior te laten gaan voordat zijn contract bij Williams is verlopen.

Formule 1 podcast GP Hongarije - Max start vanaf pole, een mooi gevecht met Lewis

Iedereen moet op het puntje van zijn stoel hebben gezeten tijdens de GP van Hongarije. Wat een race!
Klik, beluister en GENIET