Column: Stroll moet echt hopen dat Vettel langzaam is geworden

Hij werd bij zijn debuut voor Williams F1 in 2017 al 'het zoontje van' genoemd. Lance Stroll heeft een erg rijke vader, Lawrence Stroll. De Canadees heeft zijn geld verworven met de handel in textiel, onder andere met merknamen zoals Tommy Hilfiger. De beste man heeft daarmee miljarden verdiend en dat is hem gegund.

Column: Stroll moet echt hopen dat Vettel langzaam is geworden
© Racing Point | Lance Stroll tijdens de vrijdagtraining in Oostenrijk | 4 juli 2020

Maar wat niet terecht is is de 'gespeelde rol' van zijn zoontje Lance Stroll. De jonge Canadees werd kampioen in van alles en nog wat - voordat hij toetrad tot de Formule 1 - met hulp van zijn vaders banksaldo. Ja, maar ach, dat kun je niet zeggen? - Nou echt wel! Zonder zijn vader was Lance Stroll hooguit eindbaas-bananen bij de lokale buurtsuper geweest.

Begrijp me niet verkeerd. Om op niveau in de Formule 1 te kunnen presteren en scoren moet je van goede huize komen! Maar niet iedereen, die het eigenlijk wel zou verdienen, komt in F1 terecht. En Lance Stroll heeft zijn stoeltje in de Formule 1 alleen maar gekregen, omdat hij een vader heeft die tassen met geld heeft. Lullig om te zeggen? Ook dat valt wel mee.

Lees hieronder verder

De nog steeds jonge Canadees maakte tijdens zijn F3-periode deel uit van FDA (Ferrari Drivers Academy), maar daar vond men uiteindelijk dat hij niet uit het juiste hout was gesneden. Na twee jaar als FDA-coureur in de F3 te rijden, besloot de jonge Canadees dat hij geen belang meer had om als Ferrari-junior rond te rijden. De lezing is dat Stroll zelf heeft besloten om bij Ferrari te vertrekken, de rest laat ik aan de fantasie over...

In 2016 besluit Lance Stroll als Ferrari-junior te stoppen, om vervolgens als testrijder van Williams F1 verder te gaan. Het noodlijdende Williams Racing had toen al geld nodig. Eind 2016 bekostigt pappa Stroll een privétest op Sepang International Circuit in Maleisië, om zijn zoon een zo'n goed mogelijke start te geven, begin 2017.

Lance Stroll botste begin 2017 alles bij elkaar. Er was zelfs een website die bijhield hoelang het was geleden dat de jonge Canadees was gecrasht. Maar was de kritiek wel echt redelijk? Bakte die Lance Stroll er echt helemaal niets van? Intussen heeft Lance Stroll de leeftijd van 21 jaar bereikt en startte hij in 63 Grands Prix en scoorde 124 punten en stond hij tweemaal op het podium, als derde.

We hebben als gewone stervelingen altijd de neiging om mensen met (te)veel geld te be- en veroordelen. Dus het is niet zo gek dat Lance Stroll regelmatig onderwerp is van lol en gein. Zelfs toen hij op Mugello Circuit over het betere materiaal beschikte, wist zijn teamgenoot Sergio Pérez hem te overtreffen en een betere startpositie te scoren. Maar ondanks dat, geld verdooft alles en iedereen.

Onlangs was Lance Stroll te gast in de podcast van de Britse schoonheid Natalie Pinkham. In gesprek met Natalie Pinkham liet hij weten dat hij erg veel kritiek kreeg in zijn carrière. Vooral het geld van zijn vader blijken de aanleiding voor het geginnegap over zijn aanwezigheid in de koningsklasse van de autosport.

De jongeling uit Canada onthult: "Altijd als ik iets verkeerd doe, een fout maak, dan krijg ik weer meer kritiek. Dan wordt ik weer gesloopt in de media. Ik denk dat het nou eenmaal is zoals het is. Ik ben een tijd geleden al tot die conclusie gekomen. Ik probeer erom te lachen, in plaats van te huilen", aldus Stroll jr. tegenover Pinkham.

Lance vervolgt: "Als je succesvol bent, zullen er altijd mensen zijn die dat succes proberen neer te halen. Het is nou eenmaal hoe deze wereld werkt. Er zal altijd negativiteit om me heen zijn. Ik probeer positief te blijven, en te luisteren naar de mensen die het dichtst bij mij heen staan."

Nu bekend is geworden dat Sebastian Vettel de nieuwe teamgenoot van Lance Stroll gaat worden, mag Stroll junior alleen maar hopen dat het vuur in Vettel is gesmoord. Want anders zet de viervoudig wereldkampioen hem in 2021 volledig in zijn blote .........

Gerelateerde onderwerpen Formule 1Aston Martin F1F1 nieuws 2020FDAFormule 1 2020Formule 1 2021Lance StrollLawrence StrollOpinieRacing PointSebastian Vettel
F1 Grand Prix 2021
Up Next
Bahrein
vrijdag 26 maart
Eerste vrije training
12:00 - 13:30
Tweede vrije training
16:00 - 17:30
zaterdag 27 maart
Derde vrije training
13:00 - 14:00
Kwalificatie
16:00 - 17:00
zondag 28 maart
Race
16:10 - 18:10
Meer Bahrein GP Volledige F1-kalender
Meer Formule 1 nieuws
MotorsportZ
MotorsportZ is een onafhankelijk platform waar sinds 2016 racenieuws wordt gepubliceerd. We schrijven over Formule 1, IndyCar en andere raceklassen.
Formule 1
MotorsportZ publiceert dagelijks het laatste Formule 1 en Max Verstappen nieuws. Bezoek onze website regelmatig en blijf op de hoogte over Max Verstappen en de Formule 1.

Hoe kun je de Formule 1 live volgen? Check: Formule 1 op TV
IndyCar Series
Op MotorsportZ wordt ook geschreven over Rinus VeeKay die in 2021 opnieuw in de IndyCar Series uitkomt voor het team van Ed Carpenter Racing.
Andere raceklassen

Naast F1 en Indy wordt er op MotorsportZ ook aandacht geschonken aan andere raceklassen. Formule 2, Formule 3, W-series, DTM, WEC en dergelijken.