Steiner moest Gene Haas overtuigen om twee rookies te contracteren

Günther Steiner heeft toegegeven dat het voor Gene Haas wel een dingetje was om twee rookies aan te nemen voor 2021. Steiner moest de Amerikaan echt overtuigen om akkoord te gaan met het voorstel om te kiezen voor jonge onervaren coureurs in plaats van ervaren mannen.

Steiner moest Gene Haas overtuigen om twee rookies te contracteren
© Haas F1

Romain Grosjean en Kevin Magnussen zullen we dit jaar niet meer op de grid zien. De Fransman en de Deen reden de laatste jaren voor de renstal van Haas, maar na twee tegenvallende seizoenen moeten zij het veld ruimen. De coronacrisis bleek bijna het einde te zijn voor het kleine team. De financiële klap heeft een diepe wond veroorzaakt die alleen opgelost kan worden door middel van minstens een coureur die veel geld meeneemt.

Mick Schumacher zal als Ferrari-junior een van de twee stoeltjes gaan bezetten. Schumacher won in 2020 de Formule 2-titel en wordt flink gesteund door Ferrari. Nikita Mazepin zal het andere stoeltje tot zich nemen. De Rus heeft een rijke vader die veel geld heeft opgehoest om zijn zoon een kans te bieden in de Formule 1.

De beslissing om met jong bloed te gaan werken, kwam al in een vroeg stadium aan bod. “Aan het begin van de zomer heb ik gesproken met Gene Haas omtrent wat wij het beste konden doen voor het team”, zegt teambaas Steiner. “Ik heb mijn ideeën voorgelegd zoals ik die graag zag.” Gene Haas was niet direct overtuigd en Steiner deed dan ook zijn best om de voordelen door te laten dringen bij zijn baas. Daarbij kwam naar voren dat het idee niet is gebaseerd voor de korte termijn. “We zullen twee stappen achterwaarts zetten, maar we zullen ook weer twee stappen naar voren gaan.”

Eerlijk is eerlijk, 2021 lijkt een verloren jaar te gaan worden. De teams mogen dit jaar minder aan de auto veranderen dan normaal aangezien de regelwijziging van 2021 is uitgesteld naar 2022. De teams rijden daarom in grote lijnen met dezelfde bolides als die van 2020. Haas had het erg lastig in 2020 vanwege een gebrekkige Ferrari-motor en verwacht geen wonderen voor aankomend seizoen. De Amerikanen kijken dan ook vooruit en hopen op een sterk 2022.

Schumacher en Mazepin hebben een meerjarig contract aangeboden gekregen om zodoende in 2021 te kunnen leren. “Ik ben tegen contracten van slechts 1 jaar. Het duurt vaak 6 maanden voordat je als coureur en team op elkaar bent ingespeeld. Dat geldt ook voor de situatie met ervaren coureurs”, aldus de beroemde teambaas van Haas.

Gerelateerde onderwerpen Formule 1F1 nieuws 2021Formule 1 2021Gene HaasGünther SteinerHaas F1Mick SchumacherNikita Mazepin
Net binnen
Lees meer racenieuws
F1 Grand Prix 2021
Up Next
Bahrein
vrijdag 26 maart
Eerste vrije training
12:30 - 13:30
Tweede vrije training
16:00 - 17:00
zaterdag 27 maart
Derde vrije training
13:00 - 14:00
Kwalificatie
16:00 - 17:00
zondag 28 maart
Race
17:00 - 19:00
Meer Bahrein GP Volledige F1-kalender
Meer Formule 1 nieuws
MotorsportZ
MotorsportZ is een onafhankelijk platform waar sinds 2016 racenieuws wordt gepubliceerd. We schrijven over Formule 1, IndyCar en andere raceklassen.
Formule 1
MotorsportZ publiceert dagelijks het laatste Formule 1 en Max Verstappen nieuws. Bezoek onze website regelmatig en blijf op de hoogte over Max Verstappen en de Formule 1.

Hoe kun je de Formule 1 live volgen? Check: Formule 1 op TV
IndyCar Series
Op MotorsportZ wordt ook geschreven over Rinus VeeKay die in 2021 opnieuw in de IndyCar Series uitkomt voor het team van Ed Carpenter Racing.
Andere raceklassen

Naast F1 en Indy wordt er op MotorsportZ ook aandacht geschonken aan andere raceklassen. Formule 2, Formule 3, W-series, DTM, WEC en dergelijken.