VT1 4 dec - 14:30
VT2 4 dec - 18:30
VT3 5 dec - 15:00
QUALI 5 dec - 18:00
RACE 6 dec - 18:10

Silverstone 1999: Titelkandidaat Michael Schumacher crasht en breekt zijn been

Silverstone 1999: Titelkandidaat Michael Schumacher crasht en breekt zijn been
© Ferrari F1

In 1999 ging de strijd om de wereldtitel eerste instantie tussen regerend wereldkampioen Mika Häkkinen en Michael Schumacher. Häkkinen won in 1998 zijn eerste titel namens McLaren-Mercedes, terwijl Schumacher genoegen moest nemen met de tweede plaats. De tweevoudig wereldkampioen wilde echter revanche nemen in 1999, maar een zware crash in Engeland hield de ambitieuze coureur tegen.

Voor 1999 hadden Adrian Newey en Neil Oatley de MP4/14 ontworpen. De McLaren bleek zeer succesvol te zijn, aangezien er 11 polepositions mee werden veroverd tijdens het seizoen die 16 races telde. Gedurende de races zelf was er meer uitdaging voor Mika Häkkinen en David Coulthard. Voorafgaand aan het raceweekend op Silverstone had Häkkinen een voorsprong van 8 punten op Schumacher.

In de kwalificatie was de Fin 0,4 seconde sneller dan zijn rivaal op P2. Schumacher realiseerde zich dat de start een belangrijke rol zou gaan spelen. “De start wordt cruciaal, het kan de race beslissen”, zei de Ferrari-coureur. De desbetreffende start pakte slecht uit voor “Schumi” die twee posities verloor. David Coulthard en teamgenoot Eddie Irvine passeerden hem.

Jacques Villeneuve en Alessandro Zanardi slaagden ondertussen er niet eens in om weg te komen toen de startlichten waren gedoofd. De FIA besloot daarom om de race stil te leggen vanwege veiligheidsoverwegingen.

Schumacher was op dat moment bezig om Irvine weer te passeren maar bij het aanremmen van de beroemde snelle bocht Stowe, ging het vreselijk mis. De achterremmen van de Ferrari weigerden dienst en met ruim 300 kilometer per uur boorde de bolide zich in de bandenstapels. In 1999 was het circuit nog niet verbouwd waardoor de coureurs al snel bij Stowe aankwamen. Tegenwoordig is dat een van de laatste bochten.

Schumacher wilde zo snel mogelijk uit zijn wrak klimmen om naar zijn reserve-bolide te gaan. In die tijd was dat nog mogelijk, indien er sprake was van een code rood. De destijds 30-jarige Ferrari-coureur slaagde er echter niet in om uit zijn gecrashte Ferrari te klimmen. Een breuk in zijn rechterbeen was de oorzaak. “Ik wist dat, maar ik wilde toch proberen om uit de auto te komen”, vertelde Schumacher achteraf.

FIA-arts Sid Watkins schoot snel daarna de gewonde coureur te hulp. “Ik heb alleen mijn been gebroken”, zei Schumacher tegen Watkins. Niet veel later raakte Michael Schumacher bewusteloos. “Ik voelde dat mijn hartslag daalde en vervolgens stopte waarna het licht uitging. Op dat moment dacht ik: dit is mogelijk het gevoel wat je hebt als je de reis naar boven maakt”, zei de persoon in kwestie in 2009 tegenover ZDF.

Schumacher kwam er weer bovenop, maar moest 6 raceweekenden langs de kant zitten door het ongeval. Irvine was inmiddels in staat om het vuur aan de schenen te leggen van Häkkinen. Schumacher steunde vanuit het ziekenhuis zijn Ierse ploeggenoot die in Silverstone had kunnen winnen. Een foutje van de coureur zorgde er uiteindelijk voor dat Coulthard er met de grootste bokaal vandoor ging. Häkkinen viel uit door problemen met zijn linkerachterwiel.

In Japan won Häkkinen echter alsnog zijn tweede en laatste wereldtitel, aangezien Irvine niet wist te winnen. Schumacher was er sinds Maleisië weer bij, maar een rol voor de titelstrijd zat er niet meer in.

RaceNotes, Aflevering 2 - Frank Korsel, Julian Verheul en Ries Boogert praten nog even over de F1 GP van Bahrein en blikken vooruit op de Grand Prix van Sakhir. Verder bespreken we het Haas-contract van Nikita Mazepin. Daarnaast hebben we het over de plaatsvervanger van Mercedes-coureur Lewis Hamilton, die eerder deze week positief testte op COVID19. Je hoort het allemaal hieronder in de laatste aflevering van RaceNotes, de podcast van MotorsportZ.

0 reacties
Om mee te praten heb je een MSZ-account nodig. Heb je nog geen account? Meld je dan aan.
Peiling
George Russell vervangt in Sakhir Lewis Hamilton. Gaat de jonge Brit Valtteri Bottas verslaan?
Volgende F1 Grand Prix
Sakhir
vrijdag 04 december 2020
14:30 - 16:00Eerste vrije training
18:30 - 20:00Tweede vrije training
zaterdag 05 december 2020
15:00 - 16:00Derde vrije training
18:00 - 19:00Kwalificatie
zondag 06 december 2020
18:10 - 20:10Race
Meer GP Sakhir
MotorsportZ brengt dagelijks het laatste F1-nieuws en Max Verstappen nieuws. Bezoek onze website regelmatig en blijf op de hoogte over Max Verstappen en de Formule 1.

Dat Max Verstappen in 2020 geen wereldkampioen wordt is inmiddels wel duidelijk. Maar de Nederlander is de enige die het de Mercedes-coureurs moeilijk kan maken. Volg hier het laatste Formule 1 en Max Verstappen nieuws.

Hoe kun je de Formule 1 live volgen? Check: Formule 1 op TV
In 2020 gaat Rinus VeeKay voor het team van Ed Carpenter Racing debuteren in de IndyCar Series. Er wordt veel van de jonge Hoofddorper verwacht.

Wil je op het nieuws van MotorsportZ reageren? Maak dan een MSZ-account aan.