Silly Season 2020: De stoelendans voor nieuwe GP-seizoen

e zomerstop is na het GP-weekend in Hongarije officieel van start gegaan. De teams en coureurs krijgen bijna vier weken rust om zich zo weer op te laden voor de laatste negen races van het 2019-seizoen. Maar daarmee is ook 'silly season' de stoelendans voor 2020 begonnen.

Silly Season 2020: De stoelendans voor nieuwe GP-seizoen
©Pirelli F1 Media

Er is vanuit de juniorenklassen niet veel nieuwe aanwas en dus zullen de teams het moeten doen met de coureurs die momenteel bij andere teams worden vrijgegeven of aan de kant worden gezet. De enige naam die nog wel serieus in verband wordt gebracht met een Formule 1-debuut is Mick Schumacher, de zoon van.

Mercedes

Lewis Hamilton heeft een contract met Mercedes tot eind 2020, dus we zien de Brit in 2020 gewoon bij Mercedes rijden. Valtteri Bottas' contract verloopt aan het eind van 2019. En de Fin staat er niet goed op bij de Duitse renstal. Tijdens de zomerstop zal Mercedes zich buigen over het vraagstuk 'verdergaan met Bottas of Esteban Ocon naast Hamilton zetten'.

Ferrari

Zowel Sebastian Vettel als Charles Leclerc hebben een contract op zak voor 2020. Maar toch wordt er in de paddock gefluisterd dat het niet ondenkbaar is dat Sebastian Vettel aan het eind van 2019 zijn helm aan de wilgen hangt of dat hij zijn 'warme nest' bij Red Bull Racing opzoekt. Vettel krijgt maar geen voet aan de grond bij het Italiaanse team en dat moet hem frustreren. Charles Leclerc blijft sowieso bij Ferrari. Ondanks dat de Monegask een contract tot eind 2022 wordt er gesproken over een ophanden zijn de contractverlenging tot eind 2024. Met het nieuwe contract zou een grote som geld gemoeid zijn.

Red Bull

Max Verstappen zit stevig in het zadel bij Red Bull Racing. De Nederlander is zeer tevreden over het verloop van de samenwerking tussen Red Bull Racing en Honda en zal dus ook in 2020 voor de Oostenrijkse renstal uitkomen. Pierre Gasly daarentegen heeft een contract tot eind 2019 en het is zeer goed mogelijk dat de Fransman aan de kant wordt gezet door de Red Bull-teamleiding. Gasly presteert ver onder de verwachtingen en bewijst zichzelf en het team geen dienst.

McLaren

Carlos Sainz en Lando Norris rijden in 2020 zeker bij McLaren. Het duo werd enkele weken geleden door het team uit Woking bevestigd als rijders line-up. Daar dus geen wisseling van de wacht. Het rijderspaar doet het in 2019 enorm goed en dat is er debet aan dat Sainz en Russell blijven.

Renault

Daniel Ricciardo werd precies een jaar geleden door Renault met veel bombarie bij Red Bull weggelokt. Een lucratief contract voor de Australië, waarmee velen miljoenen per jaar zijn gemoeid, wat afloopt aan het eind van 2020. Maar of Nico Hülkenberg, die een contract heeft tot het eind van 2019, is niet zeker van zijn stoeltje bij de Franse formatie. Als Esteban Ocon bij Mercedes wordt gepasseerd dan is het zeker niet ondenkbaar dat de Fransman in 2020 op het stoeltje van Hülkenberg zit.

Toro Rosso

Bij Toro Rosso is nog niets bekend. Daniil Kvyat en rookie Alexander Albon doen het allebei goed en presteren naar verwachting. Alleen hebben zij beiden een contract wat aan het eind van 2019 afloopt. Maar er is niet veel of geen nieuwe aanwas vanuit het Red Bull-juniorenprogramma. Het enige wat denkbaar is dat een van beide coureurs in 2020, in de plaats van Pierre Gasly, Max Verstappen - in zijn campagne om de wereldtitel te veroveren - gaat assisteren.

Alfa Romeo

Kimi Räikkönen heeft tot eind 2020 een contract bij Alfa Romeo Racing. En de Fin heeft het erg naar zijn zin. Na 12 races in 2019 staat hij met 31 punten op de zevende plaats in het kampioenschap. Mede door zijn input staat het team er dit jaar veel beter voor dan vorig jaar - nog onder de naam Sauber - en dat is niet te danken aan zijn teamgenoot Antonio Giovinazzi. De Italiaan heeft nog maar 1 WK-punt binnengebracht en heeft een contract tot eind 2019. Ook al raden vele experts het af, maar het is geheel niet ondenkbaar dat Mick Schumacher (Ferrari-junior) in 2020 het stoeltje van Giovinazzi overneemt.

Haas F1

Bij het Amerikaanse Formule 1-team van Haas hebben ze een probleem. Kevin Magnussen zit prima bij de renstal uit Kannapolis. De Deen heeft een contract tot eind 2020. Zijn teamgenoot Romain Grosjean heeft een contract tot eind 2019. De samenwerking tussen de twee huidige coureurs is geen succes. De twee maken het elkaar, en daarmee het team, regelmatig erg lastig. Juist nu het team hun samenwerking zo nodig heeft. Teambaas Guenther Steiner heeft al opgemerkt dat ze niet met rookies kunnen en willen werken, maar ook is er geen budget voor een dure coureur met ervaring. Tijdens de zomerstop hebben ze bij Haas F1 het nodige denkwerk te doen.

Racing Point

Racing Point werd vorig jaar voor de dood weggehaald door Lawrence Stroll en een groep investeerders. Qua geld zit het dus wel goed bij Racing Point, maar de ontwikkeling van de RP19 laat te wensen over. Het team staat momenteel op de achtste plaats en dat is voornamelijk te danken aan de vierde plaats van Lance Stroll tijdens de Grand Prix van Duitsland, waar de jonge Canadees op het juiste moment de juiste banden liet aanmeten. Zonder die punten, had het team op de voorlaatste plaats gestaan. Zowel Pérez als Stroll hebben een contract tot eind 2019, maar het is zeer waarschijnlijk dat het huidige rijderspaar ook 2020 voor de Britse renstal uit zal komen.

Williams

Het Formule 1-team van Williams strompelt dit GP-seizoen achter de feiten aan. Het strijdwapen van het team uit Grove laat zeer te wensen over. Niettemin maakt het team stapjes vooruit, zoals ook tijdens de Grand Prix van Duitsland en Hongarije te zien was. George Russell deed tijdens de kwalificatie voor de Grand Prix van Hongarije goede zaken door zich dit keer niet als achttiende, maar als zestiende te kwalificeren. Robert Kubica blijft vasthouden aan de rode lantaarn en komt maar niet echt uit de verf, zoals wel een beetje verwacht werd. Feit blijft dat Russell een contract heeft tot eind 2020 en Robert Kubica een contract op zak heeft tot eind 2019. Wordt Kubica aan het eind van 2019 bedankt? Als het team werkelijk naar Pat Symonds (die snoeiharde beslissingen kan nemen, zoals Helmut Marko dat ook kan) luistert, dan is het exit Kubica. Maar aan de andere kant heeft het team wel een ervaren coureur nodig, hoe goed Russell ook is. Williams zal met het nemen van een beslissing wachten op wat er bij de andere teams aan coureurs vrijkomt en interesse heeft in het avontuur wat 'de wederopstanding van het Williams F1-team' heet.

Formule 1 kalender 2020: Download nu alvast de F1-kalender van 2020 in je mobiel, tablet en/of online-agenda. Helemaal GRATIS!


Formule 1 podcast

GP Abu Dhabi 2019 - Nabeschouwing: Hamilton en Verstappen sluiten jaar in stijl af.
Klik en beluister

Volgende F1 Grand Prix
GP Australië
vrijdag 13 maart 2020
02:00 - 03:30Eerste vrije training
06:00 - 07:30Tweede vrije training
zaterdag 14 maart 2020
04:00 - 05:00Derde vrije training
07:00 - 08:00Kwalificatie
zondag 15 maart 2020
06:10 - 08:10Race
Welkom bij MotorsportZ. Wij brengen je dagelijks het laatste Formule 1- en Max Verstappen nieuws. Daarnaast houden we je ook op de hoogte over:

Copyright© 2016-2019 - Niets van deze website mag zonder nadrukkelijke schriftelijke toestemming kopieerd worden of elders dan op het domein motorsportz.nl gebruikt worden.