Doekje voor het bloeden

Sebastian Vettel's oordeel over sprintraces: "Het slaat nergens op"

Sebastian Vettel heeft geen goed woord over de Formule 1 en haar voornemen om het concept sprintraces dit jaar bij een handjevol races uit te proberen. "Ik zie er het nut niet van in", aldus de nieuwbakken Aston Martin-coureur.

Sebastian Vettel's oordeel over sprintraces: "Het slaat nergens op"
© Getty Images/Red Bull Contentpool | Start van de F1 GP van Sakhir 2020

"Ik snap niet wat de gedachte erachter is. Ik vind het maar niks", zei de viervoudig wereldkampioen tegenover de uitgenodigde leden van de media, waaronder MotorsportWeek.com. "Waarom zou je een voor-finale hebben voor een finale? Wat is het nut ervan? Ik begrijp er echt niks van."

"Als er op zaterdag een (sprint)race is, moet ik er natuurlijk wel aan meedoen omdat ik zondag nog wil rijden, maar vanuit mijn oogpunt heeft het geen zin. - Je hebt de Grand Prix en deze is altijd 300 km lang en de belangrijkste uitdaging van het weekend."

"Ik denk dat als je zoiets als dit moet introduceren, er iets anders is dat je moet corrigeren in plaats van het formaat - een andere race, of Q4 of Q5 of wat dan ook. Het verschuift of haalt de focus weg van het echte probleem. Het is meer een doekje tegen het bloeden, dan echt een oplossing."

Of de sprintrace, die naar verluidt mogelijk worden gehouden in Italië, Canada en Brazilië, inderdaad wordt uitgeprobeerd is nog afwachten. Momenteel is een werkgroep van F1 en de FIA bezig met het onderzoek en het uitwerken van een conceptplan. Een van deze weken zal er een beslissing worden genomen.

Gerelateerde onderwerpen Formule 1Aston Martin F1F1 nieuws 2021Formule 1 2021Sebastian VettelSprintrace
Net binnen
Lees meer racenieuws
F1 Grand Prix 2021
Up Next
Emilia-Romagna
vrijdag 16 april
Eerste vrije training
11:00 - 12:00
Tweede vrije training
14:30 - 15:30
zaterdag 17 april
Derde vrije training
11:00 - 12:00
Kwalificatie
14:00 - 15:00
zondag 18 april
Race
15:00 - 17:00
Meer Emilia-Romagna GP Volledige F1-kalender
Meer Formule 1 nieuws
MotorsportZ
MotorsportZ is een onafhankelijk platform waar sinds 2016 racenieuws wordt gepubliceerd. We schrijven over Formule 1, IndyCar en andere raceklassen.
Formule 1
MotorsportZ publiceert dagelijks het laatste Formule 1 en Max Verstappen nieuws. Bezoek onze website regelmatig en blijf op de hoogte over Max Verstappen en de Formule 1.

Hoe kun je de Formule 1 live volgen? Check: Formule 1 op TV
IndyCar Series
Op MotorsportZ wordt ook geschreven over Rinus VeeKay die in 2021 opnieuw in de IndyCar Series uitkomt voor het team van Ed Carpenter Racing.
Andere raceklassen

Naast F1 en Indy wordt er op MotorsportZ ook aandacht geschonken aan andere raceklassen. Formule 2, Formule 3, W-series, DTM, WEC en dergelijken.