Sauber-teambaas vol lof over Pascal Wehrlein

Pascal Wehrlein kan lachen nadat hij de 17e plek veilig stelde tijdens de Grand Prix van Maleisië zondag. Hij reed zijn teammaat volledig weg en dat is goed voor de pr van de jonge Duitser. De voormalig jongste DTM kampioen aller tijden (1 dag voor zijn 21e verjaardag in 2015) stapte in 2016 over naar de Formule 1. Dat was niet zijn eerste kennismaking met de Formule 1. Want de talentvolle Pascal werd in 2014 al aangesteld als testcoureur bij het formule 1 team van Mercedes, naast de vaste coureurs Nico Rosberg en Lewis Hamilton.

Sauber-teambaas vol lof over Pascal Wehrlein
Foto: Pascal Wehrlein #94 (Sauber) - Bron: Sauber F1 Media

"Ik ben blij met de race van gisteren, hoewel ik niet blij ben met het eindresultaat. Ik kon in elk geval een goede pace tijdens de race te behouden en ik was op een gegeven moment echt goed bezig in het middenveld. Dat is een geweldige stap! Ik ga nu kijken in onze data en analyseren hoe we deze stap vooruit hebben kunnen maken. Want het doel is wel om dit goede werk voor de komende races te behouden en zo meer resultaat te behalen", aldus de enthousiaste Duitser.

De Mercedes telg had zijn debuut in 2016 voor het toenmalige Manor F1 Team. Tijdens de Grand Prix van Oostenrijk behaalde hij met een tiende plek zijn allereerste WL punt voor zichzelf én het Manor team. Wehrlein eindigde zijn rookie seizoen op een negentiende plaats. Dit jaar maakte hij de overstap naar Sauber, maar moest direct twee Grand Prixs aan zich voorbij laten gaan. Hij maakte een zware crash tijdens de Race of Champions en werd vervangen door de Italiaan Antonio Giovinazzi.

Lees hieronder verder

Frédéric Vasseur, Sauber's teambaas kon niet direct lachen tijdens de race van achter zijn computers waar hij alle data nauwkeurig in de gaten hield. De man weet dat de Saubers van alles missen en altijd achter in het veld opereren, wachtend op die ene kans om punten te scoren door uitvallers, maar uiteindelijk was hij tevreden. "We hadden wel een goede race zondag, zeker gezien onze vorige races. De pace was prima, hoewel de eindposities dat niet laat zien. Ook was onze strategie goed en we konden even meedoen in het middenveld." Vasseur was lovend over Pascal die uitzonderlijk goed presteerde op het Sepang International Circuit. "Zeker Pascal liet een consistente en zeer sterkte prestatie zien", aldus Vasseur. "Overal is het positief wat ik heb gezien, we moeten dit vol blijven houden."

Marcus Ericsson was niet blij. De Zweed kon het tempo van zijn teamgenoot totaal niet bijhouden en worstelde met zowel de auto als met zichzelf. "Het was een waardeloze race voor mij zondag. Mijn pace was niet goed genoeg en ik begrijp ook niet waarom dat niet zo was. We gaan alle data analyseren om te kijken wat de reden daarvan was en om ervoor te zorgen dat ik sterker kan presteren in Japan", aldus een teleurgestelde Marcus.

De Zweed maakte in 2014 zijn Formule 1 debuut voor het team van Caterham, samen met Kamui Kobayashi. Ondanks dat het team onder curatele werd gesteld voorafgaand aan de Grand Prix van de Verenigde Staten, behaalde Marcus het beste resultaat ooit met een 11e plek in Monaco. Dit zorgde ervoor dat hij een stoeltje bij Sauber kreeg in 2015. Hij haalde overigens in dat jaar 9 WK punten binnen voor Sauber. Zijn beste finish was een 8e plek in Australië. 2016 was geen goed jaar voor de Zweed. Hij finishte regelmatig niet en ook dit jaar rust er geen zegen op het stoeltje bij Sauber. Hij finishte twee maal op een 11e plek (Spa en Azerbeidzjan) en dus net buiten de punten.

Naast het racen op de baan is er nu ook de race om de stoeltjes begonnen. Roddels gaan over en weer en beide Sauber coureurs zijn nog niet zeker van een plekje in de Formule 1 van 2018. Neemt niet weg dat ze allebei het licht uit hun schoenen vandaan kunnen racen, mits ze maar een auto krijgen die competitief is.

Gerelateerde onderwerpen Formule 1F1 GP JapanF1 GP MaleisiëFrédéric VasseurMarcus EricssonPascal WehrleinSauber
F1 Grand Prix 2021
Up Next
Bahrein
vrijdag 26 maart
Eerste vrije training
12:00 - 13:30
Tweede vrije training
16:00 - 17:30
zaterdag 27 maart
Derde vrije training
13:00 - 14:00
Kwalificatie
16:00 - 17:00
zondag 28 maart
Race
16:10 - 18:10
Meer Bahrein GP Volledige F1-kalender
Meer Formule 1 nieuws
MotorsportZ
MotorsportZ is een onafhankelijk platform waar sinds 2016 racenieuws wordt gepubliceerd. We schrijven over Formule 1, IndyCar en andere raceklassen.
Formule 1
MotorsportZ publiceert dagelijks het laatste Formule 1 en Max Verstappen nieuws. Bezoek onze website regelmatig en blijf op de hoogte over Max Verstappen en de Formule 1.

Hoe kun je de Formule 1 live volgen? Check: Formule 1 op TV
IndyCar Series
Op MotorsportZ wordt ook geschreven over Rinus VeeKay die in 2021 opnieuw in de IndyCar Series uitkomt voor het team van Ed Carpenter Racing.
Andere raceklassen

Naast F1 en Indy wordt er op MotorsportZ ook aandacht geschonken aan andere raceklassen. Formule 2, Formule 3, W-series, DTM, WEC en dergelijken.