Sauber team blikt ontevreden terug op Rusland

Ondanks dat het team van Sauber beide bolides zondag 30 april in de VTB Russian Grand Prix in Sotsji over de eindstreep zagen gaan, kijken ze terug op een moeizaam weekend. Gedurende het hele weekend had het Sauber F1 Team moeilijkheden met de banden. Dat is wel iets dat ze onder controle willen hebben voordat de Spaanse Grand Prix over twee weken in Barcelona van start gaat.

Sauber team blikt ontevreden terug op Rusland
Foto: Marcus Ericsson (Sauber) GP van Rusland 2017 kwalificatie - Bron: Sauber F1 Media

"Het was absoluut geen goede race voor ons. Zeker de eerste stint na de safety car was gewoon niet goed", aldus Marcus Ericsson. "Ik had moeite met de balans van de auto en de banden deden niet wat ze moesten doen. Daardoor had ik moeite met de snelheid om de andere auto’s voor me te volgen." De tweede stint werkte beter voor de Zweed. "Ik was in staat om mijn F1 bolide meer te controleren en kon inlopen op de anderen voor me", aldus Ericsson. Overall is de 26-jarige Ericsson niet tevreden over het verloop. "Ik heb het gevoel dat we een stap terug hebben gedaan als het gaat om de balans in de auto vergeleken met de rest van het weekend. We moeten nu analyseren wat we kunnen verbeteren om meer competitief te zijn voor de komende races in het seizoen.”

Pascal Wehrlein wist van tevoren dat het circuit in Rusland niet het favoriete circuit was van de Saubers. "Dat wisten we al vanaf vrijdag tijdens de vrije trainingen", geeft de 22-jarige Duitser toe. "Tijdens de race was ik niet in staat om de banden goed te laten werken zodat ik minder competitieve rondes neerzette. Over het algemeen voelde ik me niet op mijn gemak in de auto afgelopen weekend. We moeten naar de data kijken waarom dat zo was, om de redenen te begrijpen. Ik hoop van harte dat we tijdens de komende Grand Prix in Barcelona beter kunnen presteren. Dan zijn er ook updates gepland."

Teambaas Monisha Kaltenborn voorzag het eindresultaat al voordat de race begon. "Ondanks de moeilijke omstandigheden en beperkingen van de bolides, showde Marcus een enorme vechtlust. Aldus de Oostenrijkse. Nogmaals, hij bewees hoe sterk hij was en gaf niet op in de moeilijke momenten. Dat laat zien hoe belangrijk Marcus is voor ons team." Kaltenborn vond het verder jammer dat hij de auto voor hem niet kon inhalen. Waarom Wehrlein minder presteerde dan verwacht is haar nog een raadsel. "We moeten goed analyseren waarom hij issues had. Maar, we moeten dit resultaat gewoon aftikken en ons nu concentreren op de updates die worden gedaan in Barcelona."

Ondanks het feit dat het team teleurgesteld is over de resultaten, mogen ze trots zijn op het feit dat beide bolides de eindstreep haalden. Dat is meer dan sommige andere teams kunnen zeggen.

Formule 1 podcast GP Hongarije - Max start vanaf pole, een mooi gevecht met Lewis

Iedereen moet op het puntje van zijn stoel hebben gezeten tijdens de GP van Hongarije. Wat een race!
Klik, beluister en GENIET