Robert Kubica weet nog niet wat hij in 2020 doet

Robert Kubica weet nog niet wat hij voor rol gaat spelen in de Formule 1 na 2019. Naar verluidt is zijn sponsor PK Orlen in gesprek om zijn steun aan Williams F1 op te schorten en naar Haas F1 te verhuizen.

Robert Kubica weet nog niet wat hij in 2020 doet
© Williams F1

Als de Poolse oliemaatschappij PK Orlen steun aanzegt bij het Amerikaanse Haas-team, is het nog niet gezegd dat Robert Kubica mee zal gaan. Zo laat de Poolse coureur weten. "Misschien, maar niet per se", antwoordt hij op de vraag of hij mee gaat naar Haas.

"Veel hangt af van de mogelijkheden [binnen het Haas-team] en wat ik volgend jaar in de basis ga doen. Zodra ik weet wat ik ga doen, dan kan ik kijken of ik het [eventuele bijrol als testcoureur bij Haas] kan combineren of niet."

Kubica wordt het hele jaar - naar eigen zeggen - tegengewerkt door het Williams-team. En dan bedoelt hij niet door zijn eigen monteurs, waar hij niets anders dan lof voor heeft. "Ik reed vrijdag [In Japan] met een nieuwe voorvleugel en dat hielp me enorm", onthult Kubica, die de vrijdagsessies voor George Russell afsloot.

"Maar op zaterdag werd de oude voorvleugel er weer opgezet, dit tegen de afspraken in." Bij zijn eerste poging op zaterdag om een snelle ronde te rijden, schoot de Pool de baan af. "Dat was mijn eigen fout, maar het probleem is complexer", aldus Kubica, die doelt op de werkwijze van de mensen hogerop in het team van Williams.

Intussen is het voor Kubica 'klip en klaar'. De Pool benadrukt dat het zijn keuze is om na 2019 het team uit Grove te verlaten. "Het moment dat je gedachten krijgt om er mee te stoppen, dan is het waarschijnlijk het juiste moment om serieuze afwegingen te gaan maken."

Of we Robert Kubica volgend jaar terug gaan zien als testrijder bij Haas F1, hangt dus af of hij die taak kan combineren, met wat hij in de basis gaat doen.

Formule 1 podcast

GP Brazilië 2019 - Nabeschouwing: Een terugblik op de spectaculaire Grand Prix van Brazilië die dit weekend verreden werd op het circuit Autodromo Jose Carlos Pace, dat beter bekend staat als Interlagos.
Klik en beluister

Volgende F1 Grand Prix
Abu Dhabi (VAE)
vrijdag 29 november 2019
10:00 - 11:30Eerste vrije training
14:00 - 15:30Tweede vrije training
zaterdag 30 november 2019
11:00 - 12:00Derde vrije training
14:00 - 15:00Kwalificatie
zondag 01 december 2019
14:10 - 16:10Race
Welkom bij MotorsportZ. Wij brengen je dagelijks het laatste Formule 1- en Max Verstappen nieuws. Daarnaast houden we je ook op de hoogte over:

Copyright© 2016-2019 - Niets van deze website mag zonder nadrukkelijke schriftelijke toestemming kopieerd worden of elders dan op het domein motorsportz.nl gebruikt worden.