Robert Kubica: Van niets naar iets en uiteindelijk een legende

We gaan Robert Kubica vanaf volgend jaar niet meer terugzien - als actief coureur - in de Formule 1. Maar hij heeft wel degelijk voetafdrukken achtergelaten in de koningsklasse van de autosport, ook al weten de meeste hedendaagse Formule 1-fans dat niet.

Robert Kubica: Van niets naar iets en uiteindelijk een legende

Robert Józef Kubica, geboren in 1984 in de stad Krakau in Polen. Hij mocht ruiken aan de Formule 1 in 2006 waar hij test- en derde coureur voor het Formule 1 team van BMW Sauber was. Hij kwam voor de eerste keer echt in actie tijdens de race in Hongarije waar hij Jacques Villeneuve verving. Die laatste was in Hockenheim eerder dat jaar betrokken bij een crash en was onvoldoende hersteld. Voor Kubica betekende dat een heldenstatus in zijn geboorteland. Hij was de eerste Poolse coureur in de Formule 1 en hij finishte direct in de top tien, op een zevende plaats. Die euforie duurde maar heel even. Na de race werd hij gediskwalificeerd omdat de F1 bolide te licht was. En de eerste punten voor de Pool werden direct weer bruut afgenomen.

Zo snel en vluchtig kan een eerste succes zijn. Maar de Pool nam al vrij snel het heft in handen. In zijn derde race op Monza, revancheerde hij zich met een derde plek waar hij samen met Michael Schumacher (P1) en Kimi Räikkönen (P2) de podiumceremonie mocht meemaken. Hij had zicht op duizenden tifosi die uit hun dank gingen omdat Ferrari met Michael Schumacher op het hoogste podium stond. Een mooier eerste podium kun je maar moeilijk voorstellen. In 2006 mocht hij voor het Sauber team zes races rijden en zijn plek was verzekerd tot en met 2009.

Kubica kreeg een eerste serieuze aanvaring met de muur tijdens de GP van Canada op 10 juni 2007. Hij vloog met een snelheid van 278 kilometer per uur in de betonnen muur. Wonder boven wonder raakte de Pool slechts lichtgewond, maar toch mocht hij van de artsen niet deelnemen aan de eerstvolgende Grand Prix, die in Indianapolis. Sebastian Vettel als derde rijder van Sauber F1 was de vervanger van de Pool.

Bij de daaropvolgende Grand Prix in Frankrijk, verweest hij Vettel weer terug naar de pitbox en stapte weer in de bolide. Hij kwalificeerde zich toen op de vierde plek, de beste startplek uit zijn carrière tot dan toe. 2008 begon anders en Kubica werd sterker, net zoals de auto betrouwbaarder werd. Al in de tweede race in Maleisië haalt hij de tweede plaats, het beste tot dan. Twee weken later was daar de euforie doordat hij zijn eerste pole position haalde voor de Grand Prix van Bahrein. Het duurde nog tot 8 juni dat jaar voordat hij zijn eerste zege haalde. Dat was op het Circuit Gilles Villeneuve in Canada.

In 2010 stapte hij over naar Renault waar hij drie keer op het podium stond. Het bleek toen zijn laatste jaar in een F1 bolide. In 2011 sloeg het noodlot toe. Na zijn overstap van Formule 1 naar Rally rijden, raakte Robert op 6 februari zwaargewond tijdens de openingsproef van de Rally van Andorra. Hij reed tegen een vangrail die op onverklaarbare wijze zijn auto doorboorde. Het bizarre ongeluk betekende diverse breuken voor de Pool en hij werd met spoed naar het ziekenhuis gebracht. Even later berichtten Italiaanse media dat hij moest vrezen voor zijn hand. Uiteindelijk bracht zijn manager het goede nieuws naar buiten dat een amputatie niet nodig was. Wel moest hij geopereerd worden en het was toen onduidelijk of hij ooit zijn hand kon gebruiken.

Hij verbaasde vriend en vijand door in 2013 weer terug te keren in de rally sport waar hij enkele WRC rally’s reed. Zo werd hij kampioen in de WRC2 klasse en ook kon hij een aantal overwinningen achter zijn naam schrijven voor wedstrijden in het ERC (Europees kampioenschap rally rijden).

Wat elke Pool hoopte, en ook elke Formule 1 fan, gebeurde in 2017 waar Kubica voor het eerst in ruim zes jaar plaatsnam in een stoeltje in een Formule 1 auto bij zijn oude team Renault. Hij reed 115 ronden op Valencia. Het leek alsof hij in beeld was voor een zitje in 2018, maar hij moest het hoofd buigen voor Carlos Sainz jr. Maar Kubica gaf niet op en aan het einde van dat seizoen deed hij een test op het Yas Marina Circuit voor Williams Racing. Hij hoopte op een vaste plek voor 2018, maar ook hier werd hij voorbijgelopen. Dit keer door Sergej Sirotkin. Wel werd hij aangesteld bij Williams racing als testcoureur.

Vlak voor de Grand Prix van Abu Dhabi was dan eindelijk de kogel door de kerk en werd de Pool wereldnieuws door de bekendmaking dat hij in 2019 samen met George Russel voor het team van Williams ging rijden. Hij scoorde op miraculeuze wijze 1 punt voor het noodlijdende team in Duitsland waar hij in een knotsgekke race op het circuit in Hockenheim de tiende plek veroverde. Op 19 september kondigde Kubica tijdens de persconferentie van de Grand Prix van Singapore aan dat hij aan het einde van het Formule 1 seizoen weer afscheid nam van Williams. Daarmee komt er opnieuw een einde van zijn actieve deelname in de Formule 1.

Hoewel het gonst van de geruchten bijvoorbeeld dat de Pool testcoureur zou worden. Of dat de waarheid is of dat hij toch geheel zal stoppen is op dit moment niet bekend. Feit is wel dat een zeer talentvolle coureur zich heeft terug geknokt naar de bijzondere wereld van de 20 snelste mannen. Dat is een bijzondere prestatie die Robert Kubica schaart onder de legendes van de Formule 1.

Wat de Kubica nu 2019 gaat doen is nog niet officieel bekend. Naast dat hij een DTM-test mag doen voor BMW-motorsport, wordt de Pool ook in verband gebracht met een testrol voor Haas F1 en/of Racing Point. Naar verluidt neigt de Pool zelf naar Racing Point, maar hij heeft daarin niet het laatste woord.

Formule 1 kalender 2020: Download nu alvast de F1-kalender van 2020 in je mobiel, tablet en/of online-agenda. Helemaal GRATIS!



0 reacties
Om te reageren heb je een MSZ-account nodig. Heb je nog geen account? Meld je dan aan.
MotorsportZ brengt je dagelijks het laatste Formule 1 en Max Verstappen nieuws. Iedere dag kun je op onze website het laatste F1-nieuws over Max Verstappen uit binnen- en buitenland lezen. Maar we houden je ook op de hoogte over het laatste IndyCar-nieuws en DTM-nieuws.

Wordt Max Verstappen in 2020 wereldkampioen of een andere F1-coureur? Of wordt het toch weer Lewis Hamilton? Je leest hier alles over het wereldkampioenschap van Formule 1.

Copyright© 2016-2020 - Niets van deze website mag zonder nadrukkelijke schriftelijke toestemming kopieerd worden of elders dan op het domein motorsportz.nl gebruikt worden.