Rob Smedley: "Williams hoeft niet te rekenen op verbetering"

Volgens Rob Smedley hoeft het Formule 1-team van Williams komend seizoen nog niet te rekenen op verbetering. Volgens de voormalig performance director van het Britse team het seizoen in 2020 nog slechter uitpakken als in 2019.

Rob Smedley: "Williams hoeft niet te rekenen op verbetering"
© Williams F1

Vorig jaar sloot Williams F1 het seizoen met slechts één WK-punt - verdiend door Robert Kubica in Duitsland - af als laatste. En in 2018 was het al niet veel beter, toen de formatie uit Grove slechts zeven punten wist te scoren. De oud-kampioenen, die ooit de Formule 1 domineerden, zijn slechts nog een schaduw van hun oorspronkelijke vorm. Sinds 2012 is er geen enkele race mee gewonnen, terwijl ze zich in 2015 nog rijk konden prijzen met een derde plek in het kampioenschap.

"Er is een spreuk 'het kan nooit slechter worden', maar die is voor Williams niet van toepassing", stelt Smedley tegenover persbureau Reuters. "Ik heb een behoorlijk tijd meegelopen in de autosport, en vooral in Formule 1, [ik weet dat] de realiteit is dat het wèl slechter kan dan wat het nu is."

Het ligt niet alleen aan het gebrek aan financiële middelen, want eind 2019 vertrokken Unilever en PKN Orlen als sponsor, ook met de meest onervaren rijders line-up van het Formule 1-veld krijgt Williams het erg moeilijk. Naast George Russell - die net een seizoen achter zijn kiezen heeft - is de vierentwintigjarige Nicholas Latifi vanuit de Formule 2 aangesteld als tweede coureur.

"Iedereen die denkt dat je het tij [bij Williams] zomaar even kan keren, zit er helemaal naast. Het kan gewoonweg niet", aldus zesenveertigjarige Brit. "Je hebt altijd een toereikend budget nodig om vooruitgang te boeken en goed mee te doen [in Formule 1]." Ondanks dat Williams de krachtbron van Mercedes gebruikt weten ze daarvan niet goed te profiteren, omdat alles staat en valt met een goed chassis. Het verschil tussen de Formule 1-motoren is er wel, maar is in de laatste paar jaar een stuk kleiner geworden. Het ontwerpen en produceren van een goed chassis is van groot belang.

Rob Smedley ziet voor Williams - het team waar hij ooit deel van uitmaakte en nog altijd een warm hart toedraagt - met weemoed het nieuwe seizoen tegemoet. "Nu kan ik alleen maar hopen, maar toen ik nog deel uit maakte van het team had ik mijn schouders er onder willen zetten", voegt Smedley toe. "Het is een vreselijk situatie. Ik ben niet van de generatie die zich niet kan herinneren dat Williams kampioenschappen won. Om de achteruitgang bij Williams te zien doet me als Formule 1-fan erg veel pijn", besluit hij.

Formule 1 kalender 2020: Download nu alvast de F1-kalender van 2020 in je mobiel, tablet en/of online-agenda. Helemaal GRATIS!

Formule 1 podcast

GP Abu Dhabi 2019 - Nabeschouwing: Hamilton en Verstappen sluiten jaar in stijl af.
Klik en beluister

0 reacties
Om te reageren heb je een MSZ-account nodig. Heb je nog geen account? Meld je dan aan.
Welkom bij MotorsportZ. Wij brengen je dagelijks het laatste Formule 1- en Max Verstappen nieuws. Daarnaast houden we je ook op de hoogte over:

Copyright© 2016-2020 - Niets van deze website mag zonder nadrukkelijke schriftelijke toestemming kopieerd worden of elders dan op het domein motorsportz.nl gebruikt worden.