Ricciardo werd steeds langzamer: "Ik had geen idee"

Daniel Ricciardo kwam zondag in Bahrein als zevende onder het zwart-wit-geblokt door. Maar er had mogelijk meer ingezeten, als Pierre Gasly niet in de beginfase van de race tegen hem aan was gereden. De botsing met de Fransman heeft de McLaren-coureur nooit meegekregen.

Ricciardo werd steeds langzamer: "Ik had geen idee"
© McLaren F1 | Daniel Ricciardo haalt in Bahrein 2021 Aston Martin-coureur Lance Stroll in.

"Ik hoopte dat de schade die ik had opgelopen mijn tempo een beetje zou verklaren", zei de Australiër na de race tegen de pers, waaronder Motorsport-Total. Na de eerste herstart wilde Ricciardo AlphaTauri-coureur Pierre Gasly te grazen nemen, en die inhaalpoging lukte.

Maar nadat Ricciardo hem had ingehaald, verremde Gasly zich en knalde achterop de McLaren en vernielde zo zijn eigen voorvleugel. Maar ook bij Ricciardo was mogelijk schade ontstaan bij de botsing, die de honeybadger niet eens door heeft gehad. "Ze vertelden me na de race dat hij [Gasly] tegen mijn achterste botste. Ik had geen idee, maar als mijn onderkant beschadigd was, slaap ik vannacht beter", onthulde Ricciardo.

Nadat de Australische McLaren-coureur zaterdag na de kwalificatie zich tot doel had gesteld om het Charles Leclerc in de race moeilijk te maken, werd hij langzamer en langzamer in de race. Hij had de grootst mogelijke moeite om Leclerc en zijn teamgenoot Lando Norris bij te benen.

"Eerlijk gezegd voelde het alsof hoe langer de race duurde, hoe langzamer ik werd. In de eerste stint op de soft kon ik Lando en Charles min of meer bijhouden, maar de mediums werden snel een beetje te heet", aldus de Australiër, die uiteindelijk in ronde 32 ook Red Bull-coureur Sergio Perez aan zich voorbij moest laten gaan.

"Op de harde banden voelde het nog meer alsof ik langzamer ging rijden. Het was alsof ik langzamer en langzamer reed naarmate de race vorderde", aldus Ricciardo, die volgens McLaren-teambaas nog niet de juiste set-up heeft gevonden voor zijn nieuwe bolide. "Ik heb nog geen set-up waar ik van hou. Het kost nog wat tijd. Maar als een slecht weekend voor mij een zevende plaats betekent, gaat het niet zo slecht", sluit hij af.

Zijn teamgenoot Lando Norris deed het beter in de Bahreinse F1-race. De jonge Brit, die alweer aan zijn derde F1-seizoen is begonnen, eindigde als vierde in de race.

Gerelateerde onderwerpen Formule 1Daniel RicciardoF1 GP Bahrein 2021F1 nieuws 2021Formule 1 2021McLaren F1
Net binnen
Lees meer racenieuws
F1 Grand Prix 2021
Up Next
Emilia-Romagna
vrijdag 16 april
Eerste vrije training
11:00 - 12:00
Tweede vrije training
14:30 - 15:30
zaterdag 17 april
Derde vrije training
11:00 - 12:00
Kwalificatie
14:00 - 15:00
zondag 18 april
Race
15:00 - 17:00
Meer Emilia-Romagna GP Volledige F1-kalender
Meer Formule 1 nieuws
MotorsportZ
MotorsportZ is een onafhankelijk platform waar sinds 2016 racenieuws wordt gepubliceerd. We schrijven over Formule 1, IndyCar en andere raceklassen.
Formule 1
MotorsportZ publiceert dagelijks het laatste Formule 1 en Max Verstappen nieuws. Bezoek onze website regelmatig en blijf op de hoogte over Max Verstappen en de Formule 1.

Hoe kun je de Formule 1 live volgen? Check: Formule 1 op TV
IndyCar Series
Op MotorsportZ wordt ook geschreven over Rinus VeeKay die in 2021 opnieuw in de IndyCar Series uitkomt voor het team van Ed Carpenter Racing.
Andere raceklassen

Naast F1 en Indy wordt er op MotorsportZ ook aandacht geschonken aan andere raceklassen. Formule 2, Formule 3, W-series, DTM, WEC en dergelijken.