Ricciardo had geen goed gevoel over het Honda-project

Een jaar geleden hakte Daniel Ricciardo de knoop door en maakte hij bekend dat hij Red Bull Racing zou verlaten om in 2019 voor Renault aan de slag te gaan. Een van de redenen was dat Ricciardo de Honda-motor in twijfel trok.

Ricciardo had geen goed gevoel over het Honda-project
© Renault F1

Veel mensen denken nog steeds dat Daniel Ricciardo bij Red Bull vertrok omdat hij Max Verstappen niet meer als teamgenoot wilde. De Nederlander zou te snel zijn en de tweede viool zou de Australië niet willen spelen. Maar dat is niet het geval, zo verzekert Ricciardo in gesprek met Motorsport-Total. "Maar weinig mensen geloven dat", aldus Ricciardo.

Een van de redenen die de Australiër opgeeft is dat Red Bull een langdurige samenwerking met hem aan wilde gaan. "Red Bull wilde een langlopend contract, en ik had liever een korter contract", aldus Ricciardo die ook twijfelde aan de Honda-motor. Een korter contract, "omdat ik mijn bedenkingen had bij de Honda-motor", geeft Ricciardo toe.

Daniel Ricciardo voerde in de periode voor zijn besluit gesprekken met Red Bull, Renault en McLaren. Tijdens het GP-weekend in Hongarije waren alleen Red Bull en Renault een optie voor de Australische coureur. "In Hongarije waren alleen Renault en Red Bull nog een serieuze optie."

Red Bull totaal verrast

Red Bull's dr. Helmut Marko ging er al langer vanuit dat Ricciardo bij de Red Bull-familie zou blijven en dat liet Ricciardo zelf ook weten. Nog in Hongarije liet hij Red Bull-eigenaar Dietrich Mateschitz en Helmut Marko weten dat hij bleef. "Alles klopt voor mij", aldus Ricciardo tegenover Mateschitz en Marko. Maar de plannen liepen geheel anders.

Daags na de Grand Prix van Hongarije voerde Daniel Ricciardo voor de Oostenrijkse renstal een test uit op Hungaroring en vertrok daarna per vliegtuig richting de Verenigde Staten. "Ik had dinsdag getest en vloog vervolgens naar Amerika en tijdens de vlucht heb ik het besluit genomen. Toen ik was geland wist ik het, ik ging voor geel en zwart [Renault, red.]", aldus de zevenvoudig Grand Prix-winnaar.

Op donderdag deelde hij zijn beslissing met Red Bull en Marko. "Ik kan alleen maar bedenken dat hij niet in het Honda-project gelooft en dat Renault hem een zeer hoog bedrag heeft geboden", aldus Marko vorig jaar. In reactie op de uitspraak van Marko deelde Ricciardo het volgende mede: "Natuurlijk ga ik geen exact cijfers delen, maar het aanbod van Red Bull was oké, dat maakte voor mij geen verschil."

Formule 1 podcast GP Hongarije - Max start vanaf pole, een mooi gevecht met Lewis

Iedereen moet op het puntje van zijn stoel hebben gezeten tijdens de GP van Hongarije. Wat een race!
Klik, beluister en GENIET