Renault Sport gooit het roer om en stelt hoge doelen

Sinds vorige maand is duidelijk geworden dat er bij het fabrieksteam van Renault veel gaat veranderen. En de eerste wijzigingen zijn intussen bekendgemaakt. Er zijn intern onder andere werknemers op andere posities geplaatst en daarnaast heeft Renault onder andere Pat Fry aangetrokken.

Renault Sport gooit het roer om en stelt hoge doelen
© Renault F1

Pat Fry gaat het technisch managementteam van Enstone versterken na het einde van zijn huidige contractuele verplichtingen. Renault Sport F1 een heeft zichzelf hoge doelen gesteld voor de komende jaren. Het fabrieksteam moet bewegen in de kleine Formule 1 markt om competitief te blijven. Het is bekend dat McLaren overstapt naar Mercedes. Dat is slecht nieuws voor de motorleverancier die dan overblijft met één team. Dit alles zorgt voor een reorganisatie binnen de aerodynamica afdeling voor 2020.

Marcin Budkowski, uitvoerend directeur van Renault Sport Racing zegt: "Ik ben heel blij dat ik weer met Pat kan werken. Zijn komst is een grote stap voorwaarts terwijl we onze teamstructuur opnieuw opbouwen en verbeteren. Pat's ervaring, talent en vastberadenheid zijn extra troeven in onze voortgang."

De herstructurering van de aerodynamica afdeling zijn kansen voor het team om zich voor te bereiden op de 2021 regels. Peter Machin, hoofd Aerodynamica, heeft in onderling overleg het team inmiddels al verlaten. Dirk de Beer neemt het stokje van hem over. De Beer heeft uitgebreide ervaring met het beheren van aerodynamica-afdelingen en heeft een succesvol trackrecord, onder meer bij Enstone. Hij wordt bijgestaan door een plaatsvervangend hoofd aerodynamica die in de loop van volgend jaar door een ander team zal toetreden. Vince Todd neemt deze rol op interim-basis op zich. James Rodgers, momenteel hoofd aerodynamica wordt verantwoordelijk voor de ontwikkeling van aerodynamische prestaties. Al met lijkt het team zich nu radicaal voor te bereiden op de hoop op beter.

Marcin Budkowski: "Dirk heeft bewezen technische en managementvaardigheden te hebben om een grote, complexe afdeling te leiden. Zijn nieuwe rol zal hem in staat stellen de aerodynamische ontwikkeling van al onze autoprojecten te sturen en zijn de volgende stap in de aanpassing van het chassis."

Ook Cyril Abiteboul heeft aangegeven om in bepaalde gebieden versterking nodig te hebben. Hij lijkt in jubelstemming na de versterking van de aerodynamische afdeling én een modernisering van apparatuur. Uiteraard is het nu afwachten wanneer de eerste verbeteringen op het circuit zichtbaar zullen zijn. Of dat al begin volgend jaar zal zijn?

Feit is dat Nico Hülkenberg aan het eind van 2019 vertrekt bij Renault. Zijn plek wordt ingenomen door Esteban Ocon, die sinds 2018 geen Formule 1-races meer heeft gereden. De Fransman vergezeld Daniel Ricciardo en samen moeten zij de resultaten behalen met wat Renault Sport hen aan materiaal gaat leveren.



Formule 1 podcast

GP Brazilië 2019 - Voorbeschouwing: Pakt Max Verstappen een Braziliaanse zege?
Klik en beluister

Volgende F1 Grand Prix
Brazilië
vrijdag 15 november 2019
Uitslag VT1Eerste vrije training
Uitslag VT2Tweede vrije training
zaterdag 16 november 2019
16:00 - 17:00Derde vrije training
19:00 - 20:00Kwalificatie
zondag 17 november 2019
18:10 - 20:10Race
Welkom bij MotorsportZ. Wij brengen je dagelijks het laatste Formule 1- en Max Verstappen nieuws. Daarnaast houden we je ook op de hoogte over:

Copyright© 2016-2019 - Niets van deze website mag zonder nadrukkelijke schriftelijke toestemming kopieerd worden of elders dan op het domein motorsportz.nl gebruikt worden.