Renault neemt toch positieven mee uit Italië

Het Renault Sport Formula One Team had volgens eigen zeggen een moeilijke race bij de Italiaanse Grand Prix met Nico Hülkenberg die op P13 eindigde en Jolyon Palmer die na 29 ronden zijn auto binnen moest parkeren. Nico maakte een vroege pitstop maar kon de aansluiting niet meer vinden door de uitdagingen waar het circuit in Monza om bekend staat. Jolyon was goed bezig voor zijn pitstop, maar kreeg een vijf seconden tijdstraf omdat hij Alonso dwars zat, off track ging en zo voordeel uit het akkefietje haalde. Hij moest uiteindelijk zijn F1 bolide uit veiligheid naar de pit box brengen met een transmissie issue.

Renault neemt toch positieven mee uit Italië
Foto: Nico Hülkenberg #27 (Renault) - Bron: Renault Sport Media

Nico startte vanaf een P14 op de rode super softs. Hij ging in de 9e ronde naar binnen voor een bandenwissel en ging verder op de gele soft banden. Jolyon startte vanaf P17 op een nieuwe set rode super softs en ging pas in ronde 25 naar binnen voor een nieuwe set super softs. Jolyon was teleurgesteld over de afloop van zijn race. "Onze strategie was veelbelovend en ik was goed bezig om mezelf naar voren te racen. Het was niet onze beste race maar er was voldoende mogelijkheid voor een redelijke finish. Helaas kregen we problemen met een transmissie component dat ervoor zorgde dat ik de auto binnen moest brengen. Het is jammer want ik denk dat het tempo aan het einde van de race goed was op de super softs", aldus de Brit en zoon van voormalig F1-coureur Jonathan Palmer.

Nico Hülkenberg zat er redelijk bij dit weekend. Niet zoals in eerdere races, maar een zekere teleurstelling was wel te merken. "Helaas konden we zondag geen punten scoren, omdat we gedurende de race aan het worstelen waren met de auto. Zoals verwacht, verloren we op topsnelheid waardoor we niet op konden tegen de andere auto's. Ik had ook moeite met de balans. Overal was het een zware race. Daarom denk ik ook niet dat we echt lyrisch zijn over de prestaties van vandaag. We moeten vooruit kijken naar Singapore en ons richten op die Grand Prix.

Ook Managing Director Cyril Abiteboul had vooraf al weinig resultaat verwacht. "We verwachtte een moeilijke Italiaanse Grand Prix. We hebben alles gedaan om Nico in de punten te laten eindigen. Maar met de pace die we zondag hadden was het onmogelijk. We misten een goede balans van de F1 bolide al het hele weekend. Helaas hadden we ook nog eens een transmissie issue met Jolyon's F1 auto. We besloten zijn race te stoppen omdat het gevaarlijk was ermee door te rijden. Zijn pace was bemoedigend en hij had wel de pace, maar kon vanaf zijn positie geen punten scoren."

Toch zag Abiteboul het afgelopen weekend niet als alleen negatief. "Er zijn ook twee positieve opstekers. Onder onze directe rivalen in het constructeurs kampioenschap scoorde alleen Williams punten. En Daniel Ricciardo’s spectaculaire inhaalrace van achteren naar P4 moet echt genoemd worden. Het is de beste finish voor een Renault motor in Monza sinds we begonnen met de V6 turbo hybrid tijdperk. Monza is een referentiepunt en onze vooruitgang van jaar tot jaar is veelbelovend. Het resultaat kon nog beter zijn als hij niet van achteren was gestart. Dit laat maar weer meer dan eens zien dat we moeten doorgaan zoals we bezig zijn. Dat betekent hard werken aan zowel de motor als het chassis. We hopen dat we in de komende races meer gebruik kunnen maken van onze sterke kanten", aldus Abiteboul.

Formule 1 kalender 2020: Download nu alvast de F1-kalender van 2020 in je mobiel, tablet en/of online-agenda. Helemaal GRATIS!


Formule 1 podcast

GP Abu Dhabi 2019 - Nabeschouwing: Hamilton en Verstappen sluiten jaar in stijl af.
Klik en beluister

Volgende F1 Grand Prix
GP Australië
vrijdag 13 maart 2020
02:00 - 03:30Eerste vrije training
06:00 - 07:30Tweede vrije training
zaterdag 14 maart 2020
04:00 - 05:00Derde vrije training
07:00 - 08:00Kwalificatie
zondag 15 maart 2020
06:10 - 08:10Race
Welkom bij MotorsportZ. Wij brengen je dagelijks het laatste Formule 1- en Max Verstappen nieuws. Daarnaast houden we je ook op de hoogte over:

Copyright© 2016-2019 - Niets van deze website mag zonder nadrukkelijke schriftelijke toestemming kopieerd worden of elders dan op het domein motorsportz.nl gebruikt worden.