
Als gevolg van het protest vroegen de race-stewards vertegenwoordigers van beide Formule 1-teams om zondagavond bij hen te komen. Renault trekt de legaliteit van de Racing Point RP20, zoals ook als 'roze' Mercedes over de tong gaan, in twijfel. Het eerste protest van Renault werd vorige week na de Grand Prix van Oostenrijk ingediend.
Concreet gezien gaat het in eerste instantie om de brakeducts (luchthappers van de remmen), waarvan het ontwerp volgens Renault direct afkomstig is van Mercedes AMG F1. Met het protest wil Renault F1 duidelijkheid scheppen voor de toekomst van de sport. "Is het toegestaan om onderdelen of geometrische gegevens van een ander team te krijgen of niet. We denken niet dat dit het juiste model is voor de toekomstige Formule 1", zei Renault-baas Marcin Budkowski aan de zijlijn van de Hongaarse race.
De racestewards hadden het druk in Hongarije
Niet alleen de zaak van Renault vs. Racing Point werd zondag door de race-stewards in behandeling genomen. Ook werden de Haas-coureurs Kevin Magnussen en Romain Grosjean onder de loep genomen. Zij ontvingen nog in de opwarmronde strategische informatie via de boardradio, iets wat sinds 2017 verboden is. Beide coureurs werden bestraft met een tijdstraf van 10 seconden en werden daardoor een plek teruggezet in de uitslag van de race. Voor Grosjean was dat niet zo pijnlijk als voor zijn teamgenoot. Magnussen ging van P9 naar P10 en verloor een WK-punt. Carlos Sainz profiteerde, want hij ging van P10 naar P9 en pikte zo een extra WK-punt mee uit Hongarije.
Ook Red Bull Racing werd door de FIA ontboden. Vlak voor de start werd een van de teamleden rond Alex Albon op heterdaad betrapt, terwijl het er op leek dat hij het asfalt onder de wielen van Albon aan het droogblazen was. En dat is niet toegestaan. Maar na het onderhoud tussen de vertegenwoordiger van Red Bull Racing en de stewards is besloten dat er geen verdere actie wordt ondernomen. Albon en Red Bull behouden hun tien punten en gaan met een goed gevoel richting Silverstone, waar over twee weken een double-header staat te wachten.