VT1 7 aug - 12:00
VT2 7 aug - 16:00
VT3 8 aug - 12:00
QUALI 8 aug - 15:00
RACE 9 aug - 15:10

Red Bull weegt de voor- en nadelen van het DAS-systeem af

Red Bull weegt de voor- en nadelen van het DAS-systeem af
© Getty Images/Red Bull Contentpool

Red Bull Racing is niet alleen bezig met het oplossen van de balansproblemen van de RB16. Het Formule 1-team uit Milton Keynes is ook aan het prakkiseren of het loont om een variant DAS-systeem te ontwerpen en gebruiken. Want het voordeel voor Mercedes wordt dit jaar alleen maar groter. Dat is althans de mening Red Bull-talentscout Helmut Marko.

Mercedes AMG F1 kwam in februari tijdens de wintertests met een nieuw foefje. De monden vielen open toen uit videobeelden van de onboardcamera bleek dat Lewis Hamilton en Valtteri Bottas hun stuur naar achteren trokken en vervolgens weer terug duwden. Door de onnatuurlijke beweging wordt de hoek van de voorwielen veranderd. Een van de voordelen is het op temperatuur brengen van de voorbanden en het ontlasten van de achterbanden.

Volgens Red Bull-sportadviseur dr. Helmut Marko heeft Mercedes vooral in dit verkorte Formule 1-seizoen, waarin voornamelijk in het koele Europa geracet wordt. "Omdat we voornamelijk in Europa racen, waar de temperaturen niet erg hoog zijn in deze tijd van het jaar, zal het voordeel van Mercedes alleen maar toenemen", aldus Marko tegenover Motorsport-Magazin.

Intussen overweegt men bij Red Bull of ze het systeem wel of niet gaan ontwikkelen. Er kleven voor en nadelen aan een dergelijke toevoeging en verandering. "Allereerst is het niet eenvoudig om het systeem [DAS] opnieuw te creëren. We praten erover of we het wel of niet moeten doen, maar dat kost tijd. We willen het namelijk niet kopiëren, maar we willen het verbeteren", aldus de Oostenrijker.

"Het voordeel is duidelijk, maar het nadeel is is dat het erg moeilijk is om te recreëren", vervolgt Marko. Uiteraard speelt het feit dat het DAS-systeem vanaf 2021 wordt verboden een grote rol. Dat maakt het minder aantrekkelijk om nu miljoenen euro's uit te geven aan onderzoek en ontwikkeling, om het DAS-systeem in 2020 operationeel te krijgen.

Marko bevestigt dat dit een struikelblok is: "Volgend jaar is het verboden. Ik vind de situatie een beetje vreemd, omdat de FIA ​​Mercedes groen licht heeft gegeven om het systeem te ontwikkelen. Misschien moet er een commissie worden ingesteld om daar in de toekomst meer neutrale beslissingen over te nemen."

"We moeten ons nu bewust zijn van onze uitgaven", benadrukt Marko. Vanwege het aanstaande budgetplafond zullen soortgelijke projecten in de nabije toekomst moeilijker uit te voeren zijn. Maar zelfs nu voelt het team uit Milton Keynes al de gevolgen van het budgetplafond: "Het is een moeilijke keuze, maar het maakt het wel makkelijker om het los te laten."

Door: Ries Boogert



0 reacties
Om te reageren heb je een MSZ-account nodig. Heb je nog geen account? Meld je dan aan.
Volgende F1 Grand Prix
Groot-Brittannië (2)
vrijdag 07 augustus 2020
12:00 - 13:30Eerste vrije training
16:00 - 17:30Tweede vrije training
zaterdag 08 augustus 2020
12:00 - 13:00Derde vrije training
15:00 - 16:00Kwalificatie
zondag 09 augustus 2020
15:10 - 17:10Race
Meer GP Groot-Brittannië (2)
MotorsportZ brengt dagelijks het laatste Formule 1 en Max Verstappen nieuws. Iedere dag kun je op deze website het laatste F1-nieuws over Max Verstappen lezen.

Wordt Max Verstappen in 2020 wereldkampioen of wordt het toch weer Lewis Hamilton, of misschien toch een ander? Volg hier het laatste Formule 1 en Max Verstappen nieuws.

Hoe kun je de Formule 1 live volgen? Check: Formule 1 op TV
In 2020 gaat Rinus VeeKay voor het team van Ed Carpenter Racing debuteren in de IndyCar Series. Er wordt veel van de jonge Hoofddorper verwacht.

Wil je op het nieuws van MotorsportZ reageren? Maak dan een MSZ-account aan.