Red Bull-rijders tonen begrip voor de frustraties van Sebastian Vettel

Red Bull-rijders tonen begrip voor de frustraties van Sebastian Vettel
©Scuderia Ferrari
11 nov 2018 - 09:08
Ries Boogert
DELEN

Sebastian Vettel ontsnapte zaterdag aan een diskwalificatie. Tijdens de kwalificatie werd de Duitse Ferrari-rijder aangewezen om zich te laten wegen op de weegbrug van de FIA. Vettel volgde niet de juiste protocollen en er dreigde een diskwalificatie.

Na beraad van de stewards werd besloten om Vettel niet te diskwalificeren, maar hem een reprimande en een fikse geldboete van maar liefst 25.000 euro te geven. Vettel mag zodoende toch vanaf de tweede positie aan de race in Brazilië beginnen.

De reden voor de haast die Vettel had, was dat hij nog geen tijd gereden in Q2. De regen dreigde ieder moment uit de lucht te gaan vallen, dus de Duitser had logischerwijs haast.

Na de kwalificatie wilde Vettel er niet veel over kwijt, behalve: "Ik denk dat het beter is als ik er niets over zeg, maar ze zouden ons na een eerst run niet moeten wegen, zeker als het weer dreigt om te slaan."

Max Verstappen is het in zeker zin wel eens met Sebastian Vettel en hebben dan ook begrip voor zijn frustraties. "Ik kan wel begrijpen waarom hij zo boos of gefrustreerd was. Absoluut, ik heb zelf nooit in zo'n situatie gezeten, maar ik kan zeer goed begrijpen dat het niet leuk is", aldus Verstappen tegenover Motorsport.com.

Ook Daniel Ricciardo kon begrip opbrengen voor de actie van Vettel. "Als ik in zijn positie had gezeten, dan zou ik ook gefrustreerd zijn geweest", vertelde De Australiër onder andere aan Motorsport.com. "Want je weet dat er regen aankomt en hij had op dat moment nog geen tijd gereden."

Ook de stewards leken ergens wel begrip te hebben voor frustraties van Sebastian Vettel. Ze hadden volgens de regels in hun recht gestaan als ze Vettel hadden gediskwalificeerd. Maar er werd gekozen voor mildere straf. Vettel kreeg een geldboete van 25.000 euro en ontving een reprimande voor zijn optreden.

Bij drie reprimandes per seizoen kan een coureur een gridstraf verwachten van tien posities op de startgrid.

DELEN
Meer nieuws
GP van Azerbeidzjan over
dgn uur min sec
F1 GP Azerbeidzjan
vrijdag 26 april 2019
1e Vrije Training11:00 - 12:30
2e Vrije Training15:00 - 16:30
zaterdag 27 april 2019
3e Vrije Training12:00 - 13:00
Kwalificatie 15:00 - 16:00
zondag 28 april 2019