
Tijdens het GP-weekend in Bahrein bleek de Red Bull RB15 een lastig te besturen auto. Max Verstappen had dan ook in alle sessies voor de race de grootst mogelijke moeite om de auto goed in balans te krijgen. Wat er ook geprobeerd werd, het had niet of nauwelijks effect.
Intussen blijkt Red Bull Racing al sinds Melbourne druk in de weer te zijn met aerodynamische verbeteringen. De eerste tekenen werden tijdens de testdagen in Bahrein geopenbaard, zo blijkt uit een analyse van de Italiaanse editie van Motorsport.com. Er werd een nieuwe voorvleugel op de RB15 uitgetest en die had veel weg van de voorvleugel zoals die door Ferrari en Alfa Romeo Racing wordt gebruikt. Zo valt te lezen op Motorsport.it.
De aerodynamische filosofie, van de RB15 zoals die in eerste instantie werd geïntroduceerd, was er op gebaseerd om de luchtstroom tussen de voorwielen (inwash) te geleiden. Met de nieuwe aanpak wordt getracht de luchtstroom via de buitenkant van de voorwielen (outwash) te geleiden. Precies zoals Ferrari en Alfa Romeo Racing dat ook doen.
Een van de meest in het oog springende details is het bovenste element van de voorvleugel. Daar is aan de bovenzijde een glooiing aangebracht en deze glooiing wordt geleidelijk groter naarmate hij het zijschot van de vleugel nadert. Hiermee probeert Red Bull Racing de luchtstroom zoveel mogelijk naar de buitenkant van de voorwielen te geleiden. Ook is het bovenste element van de voorvleugel met de glooiing een stukje hoger geworden, zodat deze de rand van het zijschot overstijgt.
Of de nieuwe voorvleugel tijdens de test succesvol is geweest is nog niet bekend. Max Verstappen liet na de eerste testdag in Bahrein weten dat de formatie uit Milton Keynes veel te weten is gekomen. Of dat gerelateerd was aan de nieuwe voorvleugel liet de Nederlander uiteraard niet weten. Ook is het dus niet bekend of de nieuwe voorvleugel in China wordt ingezet.
LETOP! De foto die bij dit artikel is gebruikt is niet per se een nieuwe voorvleugel. Klik hier om de foto van Motorsport.it te bekijken.