Red Bull niet getekend, 'nog niet tevreden over inkomstenverdeling'

Het achtste Concorde Agreement is nog niet door alle teams getekend. Zo zijn Red Bull en Mercedes nog niet tevreden met de inkomstenverdeling, iets waarmee Ferrari eerder al akkoord is gegaan.

Red Bull niet getekend, 'nog niet tevreden over inkomstenverdeling'
© Getty Images/Red Bull Contentpool

De overeenkomst tussen de eigenaar van de Formule 1, Liberty Media en de Formule 1-teams is nog niet ondertekend door alle teams. Zo zijn Red Bull en Mercedes nog niet tevreden met het aangeboden percentage wat de teams - uit inkomsten van de sport - ontvangen.

Ferrari ging eerder al akkoord, maar kreeg dan ook 38% uit de inkomsten van de sport aangeboden. Dat percentage ligt bij Red Bull en Mercedes aanzienlijk lager, namelijk 26% en dat - naast nog wat details - is niet acceptabel voor het Oostenrijkse- en Duitse Formule 1-team. Tegenover het Oostenrijkse Kronen Zeitung verklaart dr. Helmut Marko: "We hebben nog niet ondertekend. We onderhandelen [met Liberty Media] nog steeds over diverse aspecten."

Het grootste struikelblok in de onderhandelingen, met Liberty Media's Chase Carey en Ross Brawn, is vooral de inkomstenverdeling, waarvan Ferrari een aanzienlijk groter deel kregen aangeboden dan de rest van de teams. De huidige overeenkomst - het zevende Concorde Agreement - loopt eind dit jaar af en voor 2020 is dus een nieuwe overeenkomst nodig.

De onderhandelingen over de inkomstenverdeling zijn overigens van toepassing op het GP-seizoen 2021. F1-baas Chase Carey heeft eerder dit jaar al aangegeven dat geen van de betrokken partijen - teams en individuelen - een deadline krijgt opgelegd.

Formule 1 kalender 2020: Download nu alvast de F1-kalender van 2020 in je mobiel, tablet en/of online-agenda. Helemaal GRATIS!

1 reactie
Om te reageren heb je een MSZ-account nodig. Heb je nog geen account? Meld je dan aan.
Mozes Kriebel @ 9 dec 2019, 14:59 #19
Ik vraag me nog altijd af, 'waarom moet Ferrari zoveel geld krijgen?' - Het team maakt zoveel fouten en krijgt zoveel lof dmv financiële vergoeding. Schiet mij maar lek, maar ik snap er niks van.🙈
MotorsportZ brengt je dagelijks het laatste Formule 1 en Max Verstappen nieuws. Iedere dag kun je op onze website het laatste F1-nieuws over Max Verstappen uit binnen- en buitenland lezen. Maar we houden je ook op de hoogte over het laatste IndyCar-nieuws en DTM-nieuws.

Wordt Max Verstappen in 2020 wereldkampioen of een andere F1-coureur? Of wordt het toch weer Lewis Hamilton? Je leest hier alles over het wereldkampioenschap van Formule 1.

Copyright© 2016-2020 - Niets van deze website mag zonder nadrukkelijke schriftelijke toestemming kopieerd worden of elders dan op het domein motorsportz.nl gebruikt worden.