Red Bull gokte op verbetering van Albon en greep zo naast Vettel

Het had niet veel gescheeld of Sebastian Vettel had in 2021 teruggekeerd bij Red Bull Racing. Dat is duidelijk geworden na een gesprek tussen F1-insider en Red Bull-sportadviseur Helmut Marko. "We gingen er stellig vanuit dat Albon zich positief zou verbeteren", aldus Marko.

Red Bull gokte op verbetering van Albon en greep zo naast Vettel
© Getty Images/Red Bull Contentpool

Daags na de Grand Prix van Abu Dhabi werd bekendgemaakt dat Sergio Pérez de nieuwe teamgenoot van Max Verstappen wordt voor het seizoen 2021. Maar het had zomaar gekund dat Sebastian Vettel de rol van Pérez had gekregen, maar Red Bull geloofde te veel in Alexander Albon en hoopte te lang op positieve verbeteringen van de Britse Thai.

Red Bull Racing speelde serieus met de gedachten om Sebastian Vettel terug te nemen. Maar de bekendmaking van Ferrari kwam te vroeg in het seizoen. De formatie uit Maranello liet nog voordat het seizoen begon weten dat 2020 het laatste jaar van de Duitse viervoudig wereldkampioen bij Ferrari zou worden.

"Toen Ferrari het bekendmaakte, was het al te laat en was er voor ons geen speelruimte meer", onthult Marko tegenover F1-journalist Ralf Bach van F1-insider. "We gingen er op dat moment stellig vanuit dat Albon zich positief zou verbeteren. Hij zou ook in 2021 naast Max Verstappen rijden. Dat is wat ik tegen Sebastian [Vettel] zei. Helaas zaten we er naast. Toen wij knopen moesten doorhakken, was Sebastian al geen optie meer, omdat hij al voor Aston Martin had getekend."

Uiteindelijk hakte Red Bull de knoop door en viel de keuze op Sergio Pérez, iets wat na de laatste Grand Prix in Abu Dhabi bekend werd gemaakt. "Sergio Pérez was voor ons nog de enige logische beslissing", aldus Marko.

Uit de publicatie van F1-insider blijkt verder dat Marko al eerder op de hoogte was van het nieuwe contract van Vettel. De Duitser onthulde dat Helmut Marko nog altijd een steun en toeverlaat is voor de manager-loze F1-coureur. "Hij [Helmut Marko, red.] is een van de mensen die ik volledig vertrouw en wiens mening zeer serieus neem", aldus Vettel.

"Naast de sportieve prestaties heb ik ook op puur menselijk vlak veel gemeen met Helmut. Dat is de reden dat ik hem van tevoren op de hoogte bracht dat ik naar Aston Martin zou verkassen", sluit Vettel af.

Gerelateerde onderwerpen Formule 1F1 nieuws 2021Formule 1 2021Helmut MarkoRed Bull F1Sebastian Vettel
Net binnen
Lees meer racenieuws
F1 Grand Prix 2021
Up Next
Bahrein
vrijdag 26 maart
Eerste vrije training
12:30 - 13:30
Tweede vrije training
16:00 - 17:00
zaterdag 27 maart
Derde vrije training
13:00 - 14:00
Kwalificatie
16:00 - 17:00
zondag 28 maart
Race
17:00 - 19:00
Meer Bahrein GP Volledige F1-kalender
Meer Formule 1 nieuws
MotorsportZ
MotorsportZ is een onafhankelijk platform waar sinds 2016 racenieuws wordt gepubliceerd. We schrijven over Formule 1, IndyCar en andere raceklassen.
Formule 1
MotorsportZ publiceert dagelijks het laatste Formule 1 en Max Verstappen nieuws. Bezoek onze website regelmatig en blijf op de hoogte over Max Verstappen en de Formule 1.

Hoe kun je de Formule 1 live volgen? Check: Formule 1 op TV
IndyCar Series
Op MotorsportZ wordt ook geschreven over Rinus VeeKay die in 2021 opnieuw in de IndyCar Series uitkomt voor het team van Ed Carpenter Racing.
Andere raceklassen

Naast F1 en Indy wordt er op MotorsportZ ook aandacht geschonken aan andere raceklassen. Formule 2, Formule 3, W-series, DTM, WEC en dergelijken.