Red Bull-coureur Max Verstappen staat niet stil bij de dood

Ziggo Sport zond donderdagavond een interview uit met Max Verstappen. De Nederlandse Red Bull Racing-coureur werd geïnterviewd door Wilfried de Jong. De Formule 1-coureur werd door De Jong aan de tand gevoeld in zijn woonplaats Monaco. Een van de onderwerpen waarover gepraat werd was de onvermijdelijke dood.

Red Bull-coureur Max Verstappen staat niet stil bij de dood
Foto: Max Verstappen #33 (Red Bull) - Bron: Red Bull Racing

Als meest recente ongeval in de Formule 1, met de dood tot gevolg, werd het dramatische ongeval van Jules Bianchi aangehaald. De Fransman botste tijdens de Grand Prix van Japan in 2014 snoeihard tegen een shovel. De bolide van Bianchi schoof onder het zwaarste deel (de achterzijde) van de shovel en Bianchi werd zwaargewond afgevoerd naar het dichtstbijzijnde ziekenhuis.

Een CT-scan toonde aan dat Bianchi ernstig hersenletsel had opgelopen. Jules Bianchi raakte in coma en zou nooit meer bij kennis komen. Op vrijdag 17 juli overleed Ferrari-junior Jules Bianchi.

Formule 1-coureur Max Verstappen reageerde in het interview op het noodlottige ongeval van de Franse Formule 1-coureur en de onvermijdelijke dood na het leven.

"Je zag meteen dat het goed fout was", aldus Verstappen in het interview op Ziggo Sport over het ongeval van zijn Franse collega. "Als iemand tegen een kraanwagen [shovel] klapt en er zit dan geen beweging meer in, dan is het niet goed."

"Ik heb meer van dat soort dingen meegemaakt in mijn carrière. Ik heb bijvoorbeeld in 2009 bij een kartwedstrijd iemand zien overlijden. Ik zag hem gereanimeerd worden. Toen voelde ik wel aankomen wat een paar uur later werd bevestigd. Dat is niet fijn, maar er kleven nou eenmaal bepaalde risico's aan deelname aan de autosport."

"Je moet door. Ik kan het ook wel makkelijk achter me laten. Ik kijk wel redelijk makkelijk tegen de dood aan. Het gebeurt als het gebeurt. Hopelijk hoef je het niet te plannen. Dat je bijvoorbeeld ziek wordt en het niet meer gaat. Als het niet te dragen is, heeft het geen zin om te leven toch?"

"Over het algemeen is autosport best veilig. Het gebeurt niet vaak, maar het gebeurt wel. Onderling hebben we het er als coureurs ook niet over. Over angst hebben we het sowieso niet. Als je dat hebt, kun je sowieso niet goed presteren. De dood, ja, het gebeurt, gelukkig ben ik 20 jaar en heb ik als het goed is nog even. Maar de dood, ik sta er in ieder geval niet bij stil."

Formule 1 podcast

GP van Japan - Het weekend van Verstappen in Hondaland: was het een drama, een ramp, een afgang of een verschrikking? Plus, Verstappen en Red Bull: is er nog wel een toekomst samen? Detail: Max Verstappen na zomerstop 31 punten, Alexander Albon 48 punten.
Klik en beluister

Volgende F1 Grand Prix
Mexico
vrijdag 25 oktober 2019
17:00 - 18:30Eerste vrije training
21:00 - 22:30Tweede vrije training
zaterdag 26 oktober 2019
17:00 - 18:00Derde vrije training
20:00 - 21:00Kwalificatie
zondag 27 oktober 2019
20:10 - 22:10Race