Ralf Schumacher snoeihard: "Hij moet nu maar eens gas geven"

Ralf Schumacher begrijpt de situatie waarin Sebastian Vettel zich bevindt, maar hij heeft zich ook snoeihard uitgelaten over zijn landgenoot. Volgens de voormalig Formule 1-coureur moet de viervoudig wereldkampioen nu maar eens gas geven in plaats van van zich te verschuilen achter smoesjes.

Ralf Schumacher snoeihard: "Hij moet nu maar eens gas geven"
© Aston Martin F1 | Sebastian Vettel in Bahrein 2021.

De seizoensopener in Bahrein is voor Sebastian Vettel niet ideaal verlopen. Tijdens de kwalificatie bleef Vettel steken in Q1 en in de race kwam hij niet verder dan een kleurloze P15. Na het weekend in Bahrein had Vettel genoeg redenen waarom hij niet snel genoeg was. "Er zijn veel dingen die tegen me werken, zodat ik me niet op het rijden kan concentreren", aldus Vettel, die sprak over kleine "inconsistenties, die hem niet echt hielpen."

"Er zijn zoveel dingetjes die er voor zorgen dat ik niet in mijn ritme kan komen en waardoor het moeilijk is om aan te voelen wat ik nodig heb om snel te kunnen rijden", voegde Vettel toe. Naast het gebrek van ritme en snelheid kreeg de Heppenheimer ook veel kritiek over zijn aandeel in de clinch met Esteban Ocon. In eerste instantie probeerde Vettel Ocon de schuld in de schoenen te schuiven, maar moest daar al snel op terugkomen. Ook dat zorgde voor genoeg kritiek op de Duitser. "Ik heb nog wat tijd nodig om de auto beter te leren kennen", aldus Vettel.

Volgens landgenoot en voormalig Formule 1-coureur Ralf Schumacher heeft Vettel de genoemde tijd nodig om meer het nieuwe concept van de Aston Martin-auto beter te begrijpen. "Aston Martin heeft een evolutie doorgemaakt en nu hebben ze een viervoudig wereldkampioen in hun team en weer een nieuw concept. Ze moeten geduld hebben met die auto. Je kunt van een koe geen tijger maken", aldus Ralf Schumacher in gesprek met podcast AvD Motor & Sport van Sport1.

Volgens Schumacher verschuilt Vettel zich te makkelijk achter excuses en wordt het tijd dat hij gas gaat geven. "Het leven is geen kinderboerderij. Ik wil niet eens weten of hij zich prettig voelt of dat de auto anders is. Dat kan niemand wat schelen, we hebben het hier over de Formule 1. Hij krijgt er veel geld voor en is meervoudig wereldkampioen", zegt Schumacher.

Vettel moet zich daarom nu volledig focussen op zijn hoofdtaak. En dat is allereerst het verslaan van zijn teamgenoot, Lance Stroll. "Hij moet als eerste zijn teamgenoot verslaan. De rest komt later wel, ook als de Aston Martin geen winnende auto is. Als hij de druk - en die is echt enorm - kan weerstaan komt het allemaal wel goed", zei Schumacher, die zich ook kan voorstellen dat Vettel gefrustreerd is.

"Ik begrijp de frustratie wel, hij had het zich anders voorgesteld. Hij moet zich wel af gaan vragen hoe het komt dat hij herhaaldelijk de afstand tussen hemzelf en zijn voorligger verkeerd inschat, dat [met Ocon] was niet de eerste keer. Dan moet hij niet gaan zeuren dat de auto niet goed aanvoelt. Hij moet nu gewoon gas geven en zorgen dat hij absoluut sneller is dan zijn teamgenoot", aldus Schumacher.

Gerelateerde onderwerpen Formule 1Aston Martin F1F1 GP Bahrein 2021F1 GP Emilia-Romagna 2021F1 nieuws 2021Formule 1 2021Ralf SchumacherSebastian Vettel
Net binnen
Lees meer racenieuws
F1 Grand Prix 2021
Up Next
Emilia-Romagna
vrijdag 16 april
Eerste vrije training
11:00 - 12:00
Tweede vrije training
14:30 - 15:30
zaterdag 17 april
Derde vrije training
11:00 - 12:00
Kwalificatie
14:00 - 15:00
zondag 18 april
Race
15:00 - 17:00
Meer Emilia-Romagna GP Volledige F1-kalender
Meer Formule 1 nieuws
MotorsportZ
MotorsportZ is een onafhankelijk platform waar sinds 2016 racenieuws wordt gepubliceerd. We schrijven over Formule 1, IndyCar en andere raceklassen.
Formule 1
MotorsportZ publiceert dagelijks het laatste Formule 1 en Max Verstappen nieuws. Bezoek onze website regelmatig en blijf op de hoogte over Max Verstappen en de Formule 1.

Hoe kun je de Formule 1 live volgen? Check: Formule 1 op TV
IndyCar Series
Op MotorsportZ wordt ook geschreven over Rinus VeeKay die in 2021 opnieuw in de IndyCar Series uitkomt voor het team van Ed Carpenter Racing.
Andere raceklassen

Naast F1 en Indy wordt er op MotorsportZ ook aandacht geschonken aan andere raceklassen. Formule 2, Formule 3, W-series, DTM, WEC en dergelijken.