Racing Point F1 is helemaal klaar voor Australië

Racing Point F1 is helemaal klaar voor Australië
©Racing Point
12 mrt 2019 - 15:57
Kris Souverijn
DELEN

Het SportPesa Racing Point F1 Team is er helemaal klaar voor; de eerste race van het Formule 1 seizoen. Beide coureurs kunnen niet meer wachten en staan te trappelen om de raceauto in te klimmen. Ook CEO & Team manager Otmar Szafnauer verheugd zich al op het warme welkom 'down under' na een lange winter vol ontwikkelingen en testen.

"Er is altijd een speciale sfeer in Melbourne en een race door de straten is een fantastisch om de sport naar de fans te brengen. De fans doen hun best om er de hele week een motorsport festival van te maken", aldus Otmar Szafnauer.

Dat de fans er een feest van maken lijkt vrij logisch, maar het is belangrijker te weten hoe het team ervoor staat en of ze een kans maken om in de top 10 te eindigen. "We hebben onze doelen wel bereikt tijdens de wintertest en we hebben veel positieve dingen gezien. Maar het feit is wel dat onze Formule 1 bolides in Melbourne niet de auto's zijn die we in Barcelona hadden. We hebben een strategisch besluit genomen om ons zelf de tijd te gunnen om de auto’s te ontwikkelen, om de performance te maximaliseren tijdens de eerste race en dat betekende dat we tijdens de wintertest wat terughoudend waren. Het is ook niet makkelijk om nieuwe onderdelen laat op de dag te introduceren. We gaan uit van een steile leercurve. We geloven dat deze aanpak ons helpt in de long runs." Het team is overigens ook realistisch over hun concurrenten en de hoeveelheid energie en werk dat het gaat kosten om hun doelen te bereiken. En dat doel is om in elk geval punten te makken in Melbourne.

Sergio Pérez ziet het helemaal zitten. Terwijl hij tijd doorbracht bij zijn familie gaf hij toch toe zijn bolide te missen. Hij is klaar voor dit nieuwe hoofdstuk, voelt zich fysiek en mentaal erg sterk en voelt een goede ‘vibe’ in het team dat hem motiveert. "Vorig jaar was een uitputtend jaar, zeker tijdens de races. Maar ik voel me nu meer relaxt. Ik heb ook gewerkt aan mijn conditie en ik kijk ernaar uit om op de baan gevechten te voeren. De wintertesten lieten zien dat we minder down force verloren als we dicht achter een andere bolide reden, dus dat helpt." Of Pérez zich nu relaxter voelt omdat hij Lance Stroll naast zich heeft in plaats van Sebastian Ocon is niet bekend. Feit is wel dat Checo de meest ervaren rijder is van de twee en zich nu niet hoeft te bekommeren om het feit of hij wel/niet de snelste van de twee zal zijn. Althans, zeker niet bij aanvang van het seizoen.

Lance Stroll heeft afgelopen winter lange cardio sessies en diverse winter trainingskampen ondergaan. Hij is volgens eigen zeggen 'volledig opgeladen' en staat te trappelen om de eerste race voor zijn nieuwe team te gaan rijden. "De auto geeft me vertrouwen en de balans is goed. Er komen nog diverse updates voor de bolide. Melbourne is een technische baan met ook wel smalle stukken met hier en daar wat bobbels. We hebben ook simulator werk gedaan voor de set-up dus we zijn goed voorbereid." En Stroll zou Stroll niet zijn als hij de verwachtingen van zijn vaardigheden en mogelijkheden alvast managed. Of dit is om zijn eigen teleurstelling te voorkomen of alvast zich te verontschuldigen aan zijn nieuwe team? "Ik ga de race niet beginnen met specifieke verwachtingen. Er zijn op dit moment te veel onduidelijkheden om voorspellingen te doen. We gaan het nemen zoals het komt en we focussen ons op ons programma, waarbij we snelheid opbouwen met elke sessie."

Wel duidelijk is dat het team in 2019 start met een nieuwe identiteit en toch ook wel bijbehorende verwachtingen. Er is geïnvesteerd en er zijn nieuwe partners. Beide feiten moeten ervoor zorgen dat de performance tijdens de komende races verbetert. Volgens Szafnauer was een groot deel van de RP19 al ontworpen voordat de nieuwe shareholders het team overnamen. "Dit jaar is vooral een jaar van transitie, van overgang. We moeten een stap voorwaarts maken om vooraan in het middenveld te rijden. We erkennen dat dit geen makkelijke taak is, gezien het feit dat een handjevol teams op slechts een paar tienden van seconden van elkaar rijden." Met deze uitspraak wordt wel duidelijk dat ook de teamleiding de verwachtingen tempert en zal beginnen vanuit de positie van underdog. Op zich niets mis mee, maar of dit getuigt van voldoende zelfvertrouwen? We gaan het zien zondag 17 maart.

DELEN
Meer nieuws
MEEST GELEZEN
GP van Spanje over
dgn uur min sec
F1 GP Spanje
vrijdag 10 mei 2019
1e Vrije Training11:00 - 12:30
2e Vrije Training15:00 - 16:30
zaterdag 11 mei 2019
3e Vrije Training12:00 - 13:00
Kwalificatie 15:00 - 16:00
zondag 12 mei 2019
Race 15:10 - 17:10
Montmeló / F1-weer
Circuit de Barcelona-Catalunya / 4,655 km
Race: 66 ronden / 307,104 km
F1 kalender 2019 downloaden
MEEST GELEZEN