VT1uitslag
VT2uitslag
VT315 aug - 12:00
QUALI15 aug - 15:00
RACE16 aug - 15:10

Racing Point begint Brits raceweekend met gemengde gevoelens

Racing Point begint Brits raceweekend met gemengde gevoelens
© Pirelli

Een start van het raceweekend met gemengde gevoelens. Dat kan gerust gesteld worden, nadat de Britse Formule 1-formatie uit Silverstone een plaatsvervanger moest zoeken voor Sergio Pérez en de snelste tijd van Lance Stroll in VT2.

Voor Racing Point is het raceweekend in Groot-Brittannië erg bizar begonnen. Nadat Sergio Pérez donderdag positief testte op Covid-19 moest het Formule 1-team snel op zoek naar een plaatsvervanger en die vonden ze: Nico Hülkenberg, die in allerijl werd opgetrommeld. De Duitser was meer dan bereid om voor zijn vriend Checo in te vallen. "Ik wens mijn vriend Checo een spoedig herstel", aldus de Hulk op vrijdag, nog voordat de eerste training begon.

Voor Lance Stroll was het voornamelijk een topdag, nadat hij als snelste uit de bus kwam in de tweede training op Silverstone. De jonge Canadees klokte een tijd van 1:27.274. Ondanks dat die tijd nog steeds ruim twee seconden van de poletijd (1:25.093 - Bottas in 2019) van vorig jaar was verwijderd, is Stroll positief over zijn vrijdagsessies.

"Het voelt geweldig om bovenaan de tijdenlijst te staan", begint de 21-jarige Racing Point-coureur. "De auto was snel in zowel de short en long runs, dus het was een veel belovende start van het weekend voor ons. We wisten dat we een goede auto voor dit circuit zouden hebben, en het ziet er naar uit dat we mooie punten kunnen scoren op zondag", aldus een zeer optimistische Canadees.

Nico Hülkenberg werd vrijdag in het diepe gegooid. Nog geen 24 uur nadat hij gebeld werd door teambaas Otmar Szafnauer, terwijl hij onderweg was naar de Nürburgring voor een andere raceproject, reed de Duitser zijn eerste rondjes in de Racing Point RP20 op Silverstone Circuit. "De afgelopen 24 uur waren erg bijzonder", aldus Hülkenberg, die in de tweede training al de zevende tijd klokte.

"Ik kwam om 02:00 uur 's nachts aan op de fabriek, waar ik een stoeltje ging passen. Ik zat 's morgens om 08:00 uur in de simulator en kon me op die manier zo goed mogelijk voorbereiden. Ik kan niets anders dan het team heel erg bedanken. Hoe snel zij mij in deze auto hebben gekregen is gewoon geweldig knap", aldus de Hulk.

Over zijn ervaring met de RP20 is de 32-jarige Duitser al net zo positief. "Ik werd natuurlijk in het diepe gegooid, maar ik kon direct het potentieel van de auto voelen. Ik denk dat ik er meer uit had kunnen halen op de soft banden. Ik kijk vooruit naar morgen [vandaag: zaterdag]", sluit de Duitser af, die ook liet weten dat hij het geweldig vond om weer wat 'oude' bekenden te zien.

Door: Ries Boogert

0 reacties
Om te reageren heb je een MSZ-account nodig. Heb je nog geen account? Meld je dan aan.
Volgende F1 Grand Prix
Spanje
vrijdag 14 augustus 2020
11:00 - 12:30Eerste vrije training
15:00 - 16:30Tweede vrije training
zaterdag 15 augustus 2020
12:00 - 13:00Derde vrije training
15:00 - 16:00Kwalificatie
zondag 16 augustus 2020
15:10 - 17:10Race
Meer GP Spanje
MotorsportZ brengt dagelijks het laatste Formule 1 en Max Verstappen nieuws. Iedere dag kun je op deze website het laatste F1-nieuws over Max Verstappen lezen.

Wordt Max Verstappen in 2020 wereldkampioen of wordt het toch weer Lewis Hamilton, of misschien toch een ander? Volg hier het laatste Formule 1 en Max Verstappen nieuws.

Hoe kun je de Formule 1 live volgen? Check: Formule 1 op TV
In 2020 gaat Rinus VeeKay voor het team van Ed Carpenter Racing debuteren in de IndyCar Series. Er wordt veel van de jonge Hoofddorper verwacht.

Wil je op het nieuws van MotorsportZ reageren? Maak dan een MSZ-account aan.