Pirelli test deze week banden voor Circuit Zandvoort

Pirelli test deze week banden voor Circuit Zandvoort
© Pirelli

De Formule 1 krijgt in 2020 voor het eerst, sinds de Grand Prix in het Amerikaanse Indianapolis, te maken met een kombocht. Op het nieuwe Circuit Zandvoort is de Arie Luyendijkbocht aangepast en heeft een helling van maar liefst 18 graden. Pirelli komt met een speciale band voor de Grand Prix van Nederland en de banden worden deze tweede testweek in Barcelona getest.

Deze band is speciaal ontworpen om de krachten, die in de kombocht op Circuit Zandvoort, te kunnen weerstaan. De kombocht is de laatste bocht voor het rechte stuk op Circuit Zandvoort en de helling van 18 graden vraagt om een speciale band, die de krachten in de kombocht kunnen weerstaan.

Het is niet de eerste keer dat er een kombocht voorkomt in het Formule 1-seizoen. Ook zijn ongevallen in het verleden, als gevolg van een kombocht, niet uitgebleven. Zo zullen velen zich nog het ongeval van Ralf Schumacher in 2004 herinneren. De broer van Michael Schumacher liep een klapband op en knalde met hoge snelheid tegen de betonnen muur. De Duitser kon gelukkig zelfstandig uit zijn Williams, of wat er van over was, klimmen. Een jaar later vertrouwden de Formule 1-coureur de banden - van Michelin makelij - niet en reden na de installatie ronde de Grand Prix uit protest massaal de pits in en begonnen niet aan de race in de Verenigde Staten. Michelin kon namelijk niet garanderen dat hun banden het in de kombocht heel zouden blijven.

Anno 2020 is Pirelli de vaste bandenleverancier van de Formule 1, en de Italianen willen een herhaling, van wat er in 2004 en 2005, voorkomen. Daarom brengt Pirelli deze laatste testweek een speciale band mee naar Barcelona, voor de Grand Prix van Nederland. "Volgens de gegevens - die we uit Nederland hebben ontvangen - hebben we het ontwerp van de band aangepast", aldus Pirelli-baas Mario Isola. "De nieuwe band kan functioneren onder hogere druk."

"De nieuwe (voor)band is tot stand gekomen in overleg met de FIA en de ontwerpers van de helling op Zandvoort. De nieuwe band is het resultaat van een serieuze voorbereiding. Misschien is de band helemaal niet nodig, maar we willen niet onvoorbereid naar Zandvoort komen."

Pirelli neemt deze week dus twee typen voorbanden mee naar Circuit de Catalunya. De gebruikelijke banden en de speciale band, voor Zandvoort. En dat is meteen de reden waarom Pirelli nog geen advies heeft uitgebracht voor de teams, voor wat betreft de bandenkeuze voor de Grand Prix van Nederland.

Door: Ries Boogert

0 reacties
Om te reageren heb je een MSZ-account nodig. Heb je nog geen account? Meld je dan aan.
MotorsportZ brengt dagelijks het laatste Formule 1 en Max Verstappen nieuws. Iedere dag kun je op deze website het laatste F1-nieuws over Max Verstappen lezen.

Wordt Max Verstappen in 2020 wereldkampioen of wordt het toch weer Lewis Hamilton, of misschien toch een ander? Volg hier het laatste Formule 1 en Max Verstappen nieuws.
In 2020 gaat Rinus VeeKay voor het team van Ed Carpenter Racing debuteren in de IndyCar Series. Er wordt veel van de jonge Hoofddorper verwacht.

Wil je op het nieuws van MotorsportZ reageren? Maak dan een MSZ-account aan.