Pirelli: "Formule 1-races in 2020 mogelijk minder onvoorspelbaar"

Volgens Pirelli-baas Mario Isola gaan we in 2020 een GP-seizoen tegemoet waarin de races minder onvoorspelbaar worden. De Italiaan stelt dit omdat er in 2020 op 'dezelfde banden' als in 2019 wordt gereden.

Pirelli: "Formule 1-races in 2020 mogelijk minder onvoorspelbaar"
© Pirelli

Na de bandentest van Pirelli, die daags na de Grand Prix van Abu Dhabi werd gehouden, stemden de tien Formule 1-teams unaniem tegen de invoering van de nieuwe Pirelli-banden voor 2020. De teams waren naar verluidt huiverig voor extra uitgaven, om hun 2020-bolides specifiek aan te passen voor de - te laat aangekondigde - nieuwe banden van Pirelli. Na 2020 worden er nieuwe reglementen van kracht en de aanpassingen zouden dus slecht voor één GP-seizoen zijn: Te hoge en onnodige kosten.

Volgens Mario Isola - die tegenover De Telegraaf als woordvoerder voor de Italiaanse bandenfabrikant spreek - kleven er voor- en nadelen aan het gebruik van de 'oude' banden. "Het voordeel is dat de teams helemaal vertrouwd zijn met de huidige banden, maar dat kan ook een nadeel zijn. De races zullen naar mijn inschatting minder onvoorspelbaar zijn omdat het element met de banden geen rol speelt. Juist dat maakte de show vaak aantrekkelijk", aldus de Italiaan.

De Pirelli-baas licht toe: "Zodra de ingenieurs niet goed weten wat ze kunnen verwachten van de banden, zijn de races spannender. Nu ze voor komend jaar dezelfde banden houden en dus al over heel veel gegevens van vorig seizoen beschikken, is het een stuk makkelijker voor de teams hun strategie te bepalen."

Tijdens tenminste twee GP-weekenden in 2020 wordt het op voorhand toch wel spannend, mocht Pirelli gelijk krijgen. In 2020 krijgt de Formule 1 te maken met twee 'onbekende' circuit. Vietnam debuteert op de Formule 1-kalender, maar daarvan weet Pirelli genoeg om tot een bandenkeuze te komen. Het circuit is dan wel nieuw, maar bevat geen verrassende elementen, zoals bijvoorbeeld de kombochten in Nederlander.

Op Circuit Zandvoort - waar de werkzaamheden sinds november 2019 in volle gang zijn - worden twee kombochten voorbereid. En over de kombochten heeft Pirelli nog onvoldoende informatie om al een bandenkeuze te kunnen maken. De meest in het oog springende bocht is de Arie Luyendyk-bocht, waar de coureurs met hoge snelheid in duiken om vervolgens het rechte stuk richting start-finish te passeren. "Wij hebben gegevens nodig van de teams uit hun simulaties, dus is het nog even gissen voor ons. Maar voorop staat altijd een veilig en betrouwbaar product", besluit Isola tegenover De Telegraaf.

De informatie, waar Mario Isola over spreekt, zal de komende weken wel richting Milaan gaan, om Pirelli zo snel mogelijk in de gelegenheid te stellen om de bandencompounds bekend te maken.

Formule 1 kalender 2020: Download nu alvast de F1-kalender van 2020 in je mobiel, tablet en/of online-agenda. Helemaal GRATIS!


Formule 1 podcast

GP Abu Dhabi 2019 - Nabeschouwing: Hamilton en Verstappen sluiten jaar in stijl af.
Klik en beluister

0 reacties
Om te reageren heb je een MSZ-account nodig. Heb je nog geen account? Meld je dan aan.
Welkom bij MotorsportZ. Wij brengen je dagelijks het laatste Formule 1- en Max Verstappen nieuws. Daarnaast houden we je ook op de hoogte over:

Copyright© 2016-2020 - Niets van deze website mag zonder nadrukkelijke schriftelijke toestemming kopieerd worden of elders dan op het domein motorsportz.nl gebruikt worden.