VT1 4 dec - 14:30
VT2 4 dec - 18:30
VT3 5 dec - 15:00
QUALI 5 dec - 18:00
RACE 6 dec - 18:10

Pirelli-baas Mario Isola: "Inhalen op Imola kan behoorlijk tricky zijn"

Pirelli-baas Mario Isola: "Inhalen op Imola kan behoorlijk tricky zijn"
© Getty Images/Red Bull Contentpool

Het Formule 1-circus is neergestreken in Romagna, Italië. Daar wordt komend weekend op het circuit van Imola een bijzonder GP-weekend gehouden. Niet alleen het tweedaagse format is bijzonder. Ook het feit dat de sport er veertien jaar geleden voor het laatst te gast was zal een bepalende factor spelen in de uitkomst van de race.

Pirelli-baas Mario Isola blikt vooruit op de Formule 1-race op Autodromo Enzo e Dino Ferrari en stelt dat het inhalen er lastig zal worden. Ook het verkorte programma van het dertiende GP-weekend van 2020 gaat een rol meespelen. "Dit weekend zullen de teams en coureurs in zeer korte tijd aan van alles moeten wennen", begint de Italiaan. "Na het weekend in Portugal moeten de teams omgaan met een nieuw weekend format en een ingekorte trainingsduur op een circuit wat voor de meeste coureurs nieuw is. Ook al hebben ze daar op de Nürburgring al kennis meegemaakt [nadat de eerste en tweede vrije training door zware mist kwamen te vervallen]."

"Het circuit van Imola is een old-school circuit, net als Mugello", gaat Isola verder. "We denken dat de coureurs het als geweldig zullen ervaren, ze zullen het prachtig vinden om hier te racen. Zo snel mogelijk de juiste setup vinden in een zeer kort tijd zal de sleutel tot succes zijn, omdat het technische circuit een paar vereist dat er compromissen gemaakt moeten worden [in relatie tot de downforce]. Het vinden van de juiste balans zal ook lastig zijn."

Iets waar we in 2020 al ruimschoots aan gewend zijn is het moeilijkheidsgraad van het inhalen. En dat geldt op het smalle Imola nog meer dan normaal. "Inhalen zou hier wel eens tricky kunnen zijn, daarnaast kan het weer onvoorspelbaar snel veranderen rond deze tijd van het jaar. Naast de setup en het vinden van de juiste balans, zal ook de strategie een belangrijke rol gaan spelen", aldus Mario Isola.

Omdat de twee eerste vrije trainingen vervallen krijgen de coureurs minder banden dan in een 'normal' weekend. In plaats van 13 setjes banden, krijgen de teams 10 setjes banden per coureur. Dat betekent: 2 setjes harde banden, 2 setjes medium banden en 6 setjes soft banden. Na de enige vrije training op zaterdag moeten de coureurs 3 setjes inleveren, wat inhoudt dat ze met hetzelfde aantal banden - wat normaal het geval is - richting de kwalificatie en de race gaan.




0 reacties
Om mee te praten heb je een MSZ-account nodig. Heb je nog geen account? Meld je dan aan.
Peiling
Albon erin of eruit: Wie zit er in 2021 naast Verstappen in een RB16b of RB17?
Volgende F1 Grand Prix
Sakhir
vrijdag 04 december 2020
14:30 - 16:00Eerste vrije training
18:30 - 20:00Tweede vrije training
zaterdag 05 december 2020
15:00 - 16:00Derde vrije training
18:00 - 19:00Kwalificatie
zondag 06 december 2020
18:10 - 20:10Race
Meer GP Sakhir
MotorsportZ brengt dagelijks het laatste F1-nieuws en Max Verstappen nieuws. Bezoek onze website regelmatig en blijf op de hoogte over Max Verstappen en de Formule 1.

Dat Max Verstappen in 2020 geen wereldkampioen wordt is inmiddels wel duidelijk. Maar de Nederlander is de enige die het de Mercedes-coureurs moeilijk kan maken. Volg hier het laatste Formule 1 en Max Verstappen nieuws.

Hoe kun je de Formule 1 live volgen? Check: Formule 1 op TV
In 2020 gaat Rinus VeeKay voor het team van Ed Carpenter Racing debuteren in de IndyCar Series. Er wordt veel van de jonge Hoofddorper verwacht.

Wil je op het nieuws van MotorsportZ reageren? Maak dan een MSZ-account aan.