Pierre Gasly hoefde niet te pushen voor de snelste ronde

Pierre Gasly hoefde niet te pushen voor de snelste ronde
©Red Bull
15 apr 2019 - 16:41
Ries Boogert
DELEN

Pierre Gasly sloot zondag de Chinese GP af als zesde en pakte zo negen punten mee uit Shanghai. Maar daarnaast wist de Franse teamgenoot van Max Verstappen ook nog het extra punt voor de snelste raceronde voor de neus van Sebastian Vettel weg te kapen.

Met een achterstand van 34 seconden op Charles Leclerc en een voorsprong van 35 seconden op Daniel Ricciardo, die zevende lag, waagde Red Bull Racing en Pierre Gasly het er op. Er was voldoende ruimte voor een veilige pitstop om vers rubber van de zachtste soort op te halen en in de laatste raceronde de snelste ronde te laten noteren.

Natuurlijk was de actie niet zonder enig risico. "Je weet nooit of er nog en safety car de baan op komt", weet Gasly. Maar het bleek allemaal goed uit te pakken. Met de soft banden onder de RB15 tackelde de Fransman de tijd, die op dat moment nog in handen was van Ferrari-rijder Sebastian Vettel en liet een tijd noteren van 1:34.742, iets minder dan een tiende sneller dan de tijd van Vettel.

Gasly hoefde niet eens enorm te pushen om de snelste tijd op de klokken te krijgen. "Niet echt nee, ik had een goede tussentijd en wist wat ik moest doen om de tijd te verbeteren en uiteindelijk was het voldoende", aldus Gasly.

Ook Red Bull-teambaas Christian Horner was content met het extra WK-punt. "Natuurlijk ben ik blij dat we de eerste snelste ronde hebben kunnen afwerken en ook is het extra punt zeer welkom", aldus Horner.

De enige die er niet echt blij mee was was Sebastian Vettel. Die na zijn doorkomst over de finishlijn van zijn team te horen kreeg dat hij niet de snelste ronde had gereden. "Ahhh, hoeveel was het verschil?", vroeg de Duitser. "Iets van een tiende, denk ik..", "f****ck...", reageerde Vettel.

DELEN
Meer nieuws
GP van Azerbeidzjan over
dgn uur min sec
F1 GP Azerbeidzjan
vrijdag 26 april 2019
1e Vrije Training11:00 - 12:30
2e Vrije Training15:00 - 16:30
zaterdag 27 april 2019
3e Vrije Training12:00 - 13:00
Kwalificatie 15:00 - 16:00
zondag 28 april 2019