VT1 9 okt - 11:00
VT2 9 okt - 15:00
VT310 okt - 12:00
QUALI10 okt - 15:00
RACE11 okt - 15:10

Pérez slechts tiende: 'Verstappen en Norris mede verantwoordelijk'

Pérez slechts tiende: 'Verstappen en Norris mede verantwoordelijk'
© Racing Point F1 | Sergio Pérez en Max Verstappen knokken zich een weg door bocht 2 op Monza (2020)

Sergio Pérez sloot het Italiaanse raceweekend op Monza af als tiende. Hij moest genoegen nemen met de tiende plek, en pakte zo slechts 1 punt mee. De Mexicaan zag hoe zijn teamgenoot Lance Stroll er met de derde podiumplek vandoor ging. Hij baalt als een stekker, zeker omdat er meer ingezeten had.

Sergio Pérez startte de race vanaf de vierde startpositie. Het zag er voor de race goed uit, maar na de rommelige start verloor de Mexicaan enkele posities en kwam op bepaalde momenten in de buurt van Lando Norris en Max Verstappen. Door de safety car en de neutralisatie van de race, nadat Charles Leclerc er snoeihard vanaf was gegaan, zat er door omstandigheden niet meer in dan een tiende plek. Pérez wijst onder andere Lando Norris en Max Verstappen aan, als mede verantwoordelijk voor zijn minne resultaat.

Sergio Pérez lag op koers voor een topresultaat in de Italiaanse Grand Prix, totdat de chaos in de Formule 1-race in Monza zijn zondag verpestte. Terwijl Racing Point-teamgenoot Lance Stroll de grote winnaar was, als gevolg van de rode vlag, op de derde plaats, verliep de neutralisatie van de race in alle opzichten niet in zijn voordeel. Met name Lando Norris en Max Verstappen droegen bij aan de frustratie van de Mexicaan.

"Het zag er allemaal heel goed uit, maar toen de chaos begon, was het voor mij het ergste om mee weg te komen", zei Pérez, die vanaf de vierde plaats op de grid startte en daar bleef tot de dramatische wending van de race. Hij lag anderhalve seconde achter Lando Norris toen de safety car-fase, na de uitvalbeurt van Kevin Magnussen, voor de eerste problemen zorgde.

Nadat de wedstrijdleiding in ronde 22 de pitlane heropende, kwam bijna het hele deelnemersveld onder de gele vlag naar binnen. McLaren behandelde beide coureurs tegelijk. En daarom liet Norris blijkbaar een bepaalde afstand tot zijn teamgenoot Carlos Sainz, die vlak voor hem reed, om de bemanning meer tijd te geven om voor hem klaar te staan. Norris vertraagde al voordat hij de pitstraat binnenreed en dat deed Pérez veel pijn, wat tijd betrof.

"Norris begon met het houden van een bepaalde afstand in de pitstraat, waardoor het er voor mij slecht uitzag. Het verbaast me dat hij niet gestraft werd", klaagde hij over de blokkade van de Brit. Door de pitstopfase kwam hij achter Bottas en Ricciardo te staan, waardoor hij pas op de twaalfde plaats reed.

Toen de race in ronde 24 hervat werd, kwam de Mexicaanse coureur in de eerste chicane in botsing met Max Verstappen. Verstappen raakte de Racing Point-coureur, die vervolgens door het grind moest. "Verstappen reed bocht twee in. Hij duwde me van de baan en veroorzaakte aanzienlijke schade aan mijn auto", klaagde Pérez, die daardoor tevens werd ingehaald door Ocon en Kvyat.

Zijn startpositie voor de staande herstart, na het ongeval van Charles Leclerc, was veertiende op de grid. "Ik moest toen met een kapotte auto rijden", zei Pérez, die met succes Verstappen inhaalde bij de herstart in ronde 28. De Nederlandse Red Bull-coureur moest zijn auto twee ronden later parkeren, met motorproblemen.

Vacature - MotorsportZ is op zoek naar F1-schrijftijgers (m/v) die autosport in hun aderen hebben vloeien en alles willen weten. Wat we onder andere nodig hebben zijn mensen van tenminste 16 jaar oud die in goed Nederlands een mooi en boeiend stukje kunnen schrijven. Geïnteresseerd of ken jij zo iemand? Check hier de vacature.

Door: Ries Boogert

0 reacties
Om mee te praten heb je een MSZ-account nodig. Heb je nog geen account? Meld je dan aan.
MotorsportZ brengt dagelijks het laatste Formule 1 en Max Verstappen nieuws. Iedere dag kun je op deze website het laatste F1-nieuws over Max Verstappen lezen.

Wordt Max Verstappen in 2020 wereldkampioen of wordt het toch weer Lewis Hamilton, of misschien toch een ander? Volg hier het laatste Formule 1 en Max Verstappen nieuws.

Hoe kun je de Formule 1 live volgen? Check: Formule 1 op TV
In 2020 gaat Rinus VeeKay voor het team van Ed Carpenter Racing debuteren in de IndyCar Series. Er wordt veel van de jonge Hoofddorper verwacht.

Wil je op het nieuws van MotorsportZ reageren? Maak dan een MSZ-account aan.