Pérez na eerste F1-zege in Sakhir: "Ik heb hier vaak over gedroomd"

Zondag maakte Sergio Pérez een haast perfecte race mee. Na touché in bocht 4 met Charles Leclerc tijdens de eerste ronde moest de Mexicaanse Racing Point-coureur helemaal achteraan als achttiende aansluiten. Door samenloop van omstandigheden en een super race won Pérez zijn allereerste Formule 1-race ooit.

Pérez na eerste F1-zege in Sakhir: "Ik heb hier vaak over gedroomd"
© Racing Point | Sergio Pérez wint zijn eerste Formule 1-race op het verkorte circuit van Bahrein. | GP van Sakhir 2020

Sergio Pérez reed zondag de race van zijn leven. Na 192 races eindelijk zijn verdiende F1-zege, en dat in het jaar dat hij mogelijk voor het laatste een Grand Prix rijdt. Pérez kon zijn geluk niet op en was na het vallen van de finishvlag over de boardradio hoorbaar emotioneel. En terecht. "Ik ben sprakeloos, bedankt jongens (...)", aldus de Mexciaan in zijn eerste reactie. Veel teamleden stonden met tranen in de pitbox van Racing Point, nadat hun Checo de eerste zege voor de formatie uit Silverstone binnen had gesleept.

"Ik ben een beetje sprakeloos. Ik hoop dat ik niet droom, want ik droom hier al jaren over", begon Pérez tegenover David Coulthard, die de podium interviews afnam. "Na tien jaar mag ik dit moment meemaken, ongelooflijk."

"Na de eerste ronde leek de race opnieuw verloren [nadat hij vorige week met vuur en vlam uitviel, red.]. Maar ik heb me herpakt en niet opgegeven. Ik wilde er nog steeds het beste van maken. We hebben dit jaar geen geluk gehad en we hebben hem eindelijk te pakken. Mercedes had vandaag geen geluk, maar mijn snelheid was goed genoeg om George [Russell] van me af te houden."

Na zijn eerste noodzakelijk pitstop, omdat de clinch met Leclerc schade aan zijn auto had veroorzaakt, vernielde Checo zijn linker voorband en tijdens zijn eerste stint ging het alleen maar om volhouden en herstellen. Maar na zijn tweede stop leek zijn Racing Point RP20 te vliegen. Pérez legt uit: "Achter de safety car verknalde ik mijn linker voorband en dat zorgde voor veel vribraties, maar daarna [in de tweede stint, red.] leek het wel alsof ik in een limousine reed."

De eerste Mexicaan sinds Pedro Rodríguez in 1970 (De GP van België) die een Formule 1-race wint weet nog steeds niet of hij er volgend jaar ook nog bij is. Maar daar kan Pérez vlak na zijn eerste zege niet echt mee zitten. "Ik heb er vrede mee gemaakt", zei hij. "Ik heb het niet meer zelf in de hand, maar wat er ook gebeurd: Ik ben er in 2022 weer gewoon bij", weet hij zeker.

Gerelateerde onderwerpen Formule 1F1 GP SakhirF1 GP Sakhir 2020F1 nieuws 2020Formule 1 2020Racing PointSergio Perez
Net binnen
Lees meer racenieuws
F1 Grand Prix 2021
Up Next
Emilia-Romagna
vrijdag 16 april
Eerste vrije training
11:00 - 12:00
Tweede vrije training
14:30 - 15:30
zaterdag 17 april
Derde vrije training
11:00 - 12:00
Kwalificatie
14:00 - 15:00
zondag 18 april
Race
15:00 - 17:00
Meer Emilia-Romagna GP Volledige F1-kalender
Meer Formule 1 nieuws
MotorsportZ
MotorsportZ is een onafhankelijk platform waar sinds 2016 racenieuws wordt gepubliceerd. We schrijven over Formule 1, IndyCar en andere raceklassen.
Formule 1
MotorsportZ publiceert dagelijks het laatste Formule 1 en Max Verstappen nieuws. Bezoek onze website regelmatig en blijf op de hoogte over Max Verstappen en de Formule 1.

Hoe kun je de Formule 1 live volgen? Check: Formule 1 op TV
IndyCar Series
Op MotorsportZ wordt ook geschreven over Rinus VeeKay die in 2021 opnieuw in de IndyCar Series uitkomt voor het team van Ed Carpenter Racing.
Andere raceklassen

Naast F1 en Indy wordt er op MotorsportZ ook aandacht geschonken aan andere raceklassen. Formule 2, Formule 3, W-series, DTM, WEC en dergelijken.