Patrick Head over 2021-auto's: "Regressie te rechtvaardigen"

Vanaf 2021 krijgen de Formule 1-auto's een compleet nieuw uiterlijk en worden de bolides ook meer generiek, door de nieuwe technische reglementen die vanaf 2021 ingaan. Volgens Sir Patrick Head is dat "te rechtvaardigen, helaas."

Patrick Head over 2021-auto's: "Regressie te rechtvaardigen"
© XPB/Williams F1

Sir Patrick Head - die samen met Sir Frank Williams in het Williams F1-team oprichtte - zegt dat de nieuwe reglementen, die de coureurs de mogelijkheid om te vechten op de baan moet teruggeven, een teruggang zijn, maar dat is "helaas te rechtvaardigen", zo laat hij weten tegenover F1i.com. "Ik denk dat het vanuit het perspectief van de ingenieurs echte een teruggang is, helaas."

Maar Patrick Head rechtvaardigt de standaardisering van bepaalde onderdelen wel. "De top van het autosport is veel te duur geworden. En het verschil tussen de topteams en de rest van het veld is te groot. Meer teams moeten zich met elkaar kunnen meten", vervolgt de 73-jarige Brit.

"Ik denk dat de betrokkenen [ingenieurs] geweldig werk hebben geleverd. En ik denk ook niet dat het oneerlijk is dat de regels zo aangescherpt worden, omdat de meest slimme ingenieurs absoluut weer manieren weten om het verschil te maken ten opzichte van de anderen. Maar ze hebben absoluut minder speelruimte dan wat wij hadden, toen ik nog betrokken was bij de sport", besluit Head.

[Photo credit: Frank Williams (links) and Patrick Head (rechts) in het glorieuze kampioenschapsjaar 1997 - © XPB Images / Williams Racing]

Formule 1 kalender 2020: Download nu alvast de F1-kalender van 2020 in je mobiel, tablet en/of online-agenda. Helemaal GRATIS!

0 reacties
Om te reageren heb je een MSZ-account nodig. Heb je nog geen account? Meld je dan aan.
MotorsportZ brengt je dagelijks het laatste Formule 1 en Max Verstappen nieuws. Iedere dag kun je op onze website het laatste F1-nieuws over Max Verstappen uit binnen- en buitenland lezen. Maar we houden je ook op de hoogte over het laatste IndyCar-nieuws en DTM-nieuws.

Wordt Max Verstappen in 2020 wereldkampioen of een andere F1-coureur? Of wordt het toch weer Lewis Hamilton? Je leest hier alles over het wereldkampioenschap van Formule 1.

Copyright© 2016-2020 - Niets van deze website mag zonder nadrukkelijke schriftelijke toestemming kopieerd worden of elders dan op het domein motorsportz.nl gebruikt worden.