Palmer vertrekt na Japan bij Renault, Hallo Sainz

De Japanse Grand Prix is voor Jolyon Palmer zijn laatste race dit Formule 1 seizoen in zijn Renault. Dat hebben zowel Renault F1 en Palmer bekend gemaakt. Zijn plaats wordt ingenomen door Carlos Sainz jr. Met het vertrek van Sainz jr is er weer plek voor Kvyat die terug keert in één van de twee Toro Rosso’s. Vanaf Amerika is alles dus weer anders.

Palmer vertrekt na Japan bij Renault, Hallo Sainz
Foto: Jolyon Palmer #30 (Renault) - Bron: Renault Sport Media

Het vertrek van de Brit hing al een tijdje in de lucht. Volgens velen was de 26-jarige Jolyon niet competitief genoeg en maakte te veel fouten. Hij racete in totaal in 37 Grand Prix, maar haalde nooit het podium. Hij heeft negen punten bij elkaar gesprokkeld. Zijn hoogte finish was een 6e plek, zijn beste kwalificatie was 10e.

En ondanks het min of meer gedwongen vertrekt, heeft directeur Cyril Abiteboul lovende woorden voor de Brit. "Ik wil Jolyon bedanken voor zijn commitment naar het team en zijn professionele houding. Jolyon was erg toegewijd in een omgeving die zich snel ontwikkeld. Hij heeft zeer goede persoonlijke kwaliteiten en we wensen hem het beste in zijn toekomstige carrière."

Jolyon zelf is vooral gelaten. "De Japanse Grand Prix is mijn laatste race voor Renault. Het was een extreem uitdagend seizoen en ik ben door het stof gegaan de afgelopen drie jaar. Maar het was een geweldig avontuur met mijn team. Ik kijk trots naar mijn performance in het laatste deel van dit seizoen, mijn eerste punt in Maleisië en natuurlijk mijn zesde plek in Singapore dit jaar. Ik wens het team het beste. Ik wil nog wel een prima resultaat in Japan neer zetten, daarna zal ik eens bekijken wat ik in de toekomst ga doen."

Voor Sainz jr. betekent het dat hij direct onder volle druk komt te staan om het beter te doen dan Palmer. En zoals bij elk afscheid komen er dan ook de woorden vol lof, zo ook van Franz Tost. "Ik wil Carlos bedanken voor al zijn werk de afgelopen drie Formule 1 seizoenen. Ik wens hem, namens iedereen bij Toro Rosso, het beste bij zijn nieuwe team en we kijken ernaar uit om hem te verslaan."

Carlos Sainz jr. is dankbaar zegt hij. "Ik bedankt Toro Rosso en Red Bull om nu al voor Renault Sport Racing te laten rijden. Ik bedank mijn team voor hun support en geweldige inzet al die jaren."

Formule 1 podcast

GP van Japan - Het weekend van Verstappen in Hondaland: was het een drama, een ramp, een afgang of een verschrikking? Plus, Verstappen en Red Bull: is er nog wel een toekomst samen? Detail: Max Verstappen na zomerstop 31 punten, Alexander Albon 48 punten.
Klik en beluister

Volgende F1 Grand Prix
Mexico
vrijdag 25 oktober 2019
17:00 - 18:30Eerste vrije training
21:00 - 22:30Tweede vrije training
zaterdag 26 oktober 2019
17:00 - 18:00Derde vrije training
20:00 - 21:00Kwalificatie
zondag 27 oktober 2019
20:10 - 22:10Race