Oud-F1-kampioen Alan Jones had de Australische GP door laten gaan

Oud-F1-kampioen Alan Jones had de Australische GP door laten gaan
© Ferrari F1

Alan Jones had naar eigen zeggen de Formule 1 Grand Prix van Australië door laten gaan. Vrijdag 13 maart even na middernacht [Nederlandse tijd] werd de seizoensopener in Melbourne afgelast. De eigenaren van de sport hoopten dat het GP-weekend door kon gaan, maar die hoop vervloog snel nadat een teamlid van McLaren positief werd getest op het COVID-19-virus.

"Als het aan mij had gelegen had ik het sowieso door laten gaan, maar je moet alles in het juiste perspectief zien", verklaarde Alan Jones - de kampioen van 1980 - tegenover The Guardian. "Tot vrijdag dachten we dat we het allemaal onder controle hadden. Tot op zekere hoogte was McLaren [één teamlid testte positief op het coronavirus, red.] de katalysator, daardoor werd alles in gang gezet", aldus Jones.

Na spoedoverleg op het hoogste niveau werd uiteindelijk besloten om - ook al was het vijf voor twaalf - de Grand Prix van Australië 2020 afgelast, dit terwijl de bezoekers al lang stonden te popelen voor de ingangen om naar binnen te gaan.

"Het is een enorme klap voor de Australische sport. De mensen zijn vanuit Australië, maar ook vanuit alle uithoeken van de wereld hier naar toe gekomen. Ik sprak vrijdag met een Brit en hij kwam helemaal uit Engeland, hoe erg is dat?"

Met de snelle ontwikkelingen rond het coronavirus kon volgens Jones vooraf nooit rekening gehouden worden. "Achteraf is het makkelijk praten. Ik kan niemand [ook Liberty Media en de FIA] kwalijk nemen dat ze hier naartoe zijn gekomen om te racen. Alles ging plotseling zo snel en ik denk niet dat iemand dit vooraf had kunnen voorzien."

Vijf dagen voor 13 maart | Cricketfinale met 86.000 toeschouwers

Jones vervolgt: "Ik denk dat ze gedacht hebben in staat te zijn om gewoon door te gaan met het evenement. Vergeet niet dat vijf dagen voor het GP-weekend [op 8 maart] een cricket-finale werd gespeeld met 86.174 toeschouwers bij elkaar in een stadion gepakt en dat is toch wel iets anders als in de open lucht van Albert Park."

Of de Grand Prix van Australië dit jaar nog ingehaald kan worden ziet de Australiër niet gebeuren. "Nee, zoals ik het zie, gaat dat niet meer gebeuren. Ik zou mijn geld er niet op in zetten", aldus Jones.

Door: Ries Boogert

0 reacties
Om te reageren heb je een MSZ-account nodig. Heb je nog geen account? Meld je dan aan.
MotorsportZ brengt dagelijks het laatste Formule 1 en Max Verstappen nieuws. Iedere dag kun je op deze website het laatste F1-nieuws over Max Verstappen lezen.

Wordt Max Verstappen in 2020 wereldkampioen of wordt het toch weer Lewis Hamilton, of misschien toch een ander? Volg hier het laatste Formule 1 en Max Verstappen nieuws.
In 2020 gaat Rinus VeeKay voor het team van Ed Carpenter Racing debuteren in de IndyCar Series. Er wordt veel van de jonge Hoofddorper verwacht.

Wil je op het nieuws van MotorsportZ reageren? Maak dan een MSZ-account aan.