Otmar Szafnauer niet te spreken over minne tijdstraf Hülkenberg

Force India-baas Otmar Szafnauer is op zijn minst gezegd 'not amused' met het besluit om Nico Hülkenberg met slechts vijf seconde tijdstraf tot de orde te roepen. In de eerste fase van de race heeft de Duitse Renault-coureur een stuk afgesneden van de baan, waar door hij een voordeel kreeg ten opzichten van Force India-coureur Serio Pérez.

Otmar Szafnauer niet te spreken over minne tijdstraf Hülkenberg
Foto: Sergio Pérez #11 (Force India) - Bron: Force India Media

Sergio Pérez maakte via de boordradio tot tweemaal toe zijn ongenoegen bekend over het gepleegde feit. Maar de wedstrijdleiding in Abu Dhabi bestrafte Hülkenberg slechts met een tijdstraf va vijf seconden. Hierdoor bleef de Duitse Renault-coureur, na zijn pitstop, voor de Mexicaanse Force India-coureur.

"De besluitvorming is een bewijs dat de wedstrijdleiding zomaar wat doet en dit deze besluitvorming maakt de sport belachelijk. Ik vind dat Hülkenberg die plek had moeten teruggeven, net zoals hij later bij Grosjean deed," maakte Szafnauer duidelijk tegenover Sky Sports.

"Ik weet niet wat de stewards dachten bij de besluitvorming, maar het is voor mij erg lastig om het te begrijpen als de beslissingen mijlenver uit elkaar liggen. Daarnaast levert het Renault een plek winst op in het kampioenschap voor de constructeurs, en dat betekent weer meer geld voor het team," benadrukte een zeer gefrustreerde Szafnauer.

Nico Hülkenberg eindigde de laatste Grand Prix van 2017 als zesde en streek daarmee een flink bedrag aan prijzengeld op, omdat het Renault-team daarmee de positief van Toro Rosso opeiste en daarmee ook een flink bedrag aan prijzengeld.

Ook Sergio Pérez is absoluut niet te spreken over het genomen besluit, aangaande de winst die Renault-coureur Nico Hülkenberg kreeg door zijn actie in de eerste ronde van de race in Abu Dhabi.

"Ik denk dat zijn tijdstraf erg vreemd was", begint de Mexicaan. "Ik was duidelijk voor hem [Hülkenberg], maar hij sneed de bocht af en kreeg daardoor een duidelijk voordeel. En omdat hij in 'clean air' meer snelheid kon maken, betekende de tijdstraf van vijf seconden niets voor hem", aldus Pérez.

Formule 1 podcast GP Hongarije - Max start vanaf pole, een mooi gevecht met Lewis

Iedereen moet op het puntje van zijn stoel hebben gezeten tijdens de GP van Hongarije. Wat een race!
Klik, beluister en GENIET