Opinie: Won Verstappen in Oostenrijk door een nieuwe voorvleugel?

Max Verstappen won de Oostenrijkse Grand Prix op een 'Marvel Comics-achtige' wijze. Max Verstappen kwam als held onder de zwart-wit geblokte vlag door en won totaal onverwacht de race op Red Bull Ring. Maar wat was er gebeurd dat de Nederlandse Red Bull-coureur die zondag 30 juni in Oostenrijk zo kon 'laagvliegen'? Iedereen heeft er een mening over.

Opinie: Won Verstappen in Oostenrijk door een nieuwe voorvleugel?
© Getty Images/Red Bull Contentpool

Iedereen denkt zijn vinger er op te kunnen leggen, maar in feite hebben de meesten geen enkel idee hoe het kon gebeuren dat Max Verstappen onverwacht de Grand Prix van Oostenrijk kon winnen. De Nederlander leek wel te vliegen, niemand was tegen de Nederlander opgewassen. De opmars van Verstappen in Oostenrijk had veel weg van de wijze waarop hij in 2016 in Brazilië in de constante regen van de zestiende plaats naar het podium reed. Het was ronduit magisch.

De nieuwe voorvleugel

Na de Grand Prix in Oostenrijk was het nog lang spannend of Verstappen, na zijn clinch met Charles Leclerc, de zege mocht behouden. Nog voordat de wedstrijdleiding er in Oostenrijk uit was, werd al snel naar de nieuwe voorvleugel - die Max Verstappen als enige Red Bull-rijder gebruikte - gewezen als het wondermiddel. Maar was dat ook zo? En hoe kon het gebeuren dat Pierre Gasly door zijn teamgenoot meer dan een ronde werd gezet? Kwam dat allemaal door die nieuwe voorvleugel?

"Het antwoord daarop is nee", dat zegt Allard Kalff in Slipstream op het YouTube-kanaal van RTLGP. "Ik heb er zelf ook onderzoek naar gedaan en het enige verschil was dat Max [Verstappen] met de nieuwe voorvleugel reed en Gasly niet. Maar dat kwam, omdat Max er een beter gevoel bij had dan Pierre. En dat leverde misschien een tijdwinst op van een tiende van een seconde, maar zeker niet een halve seconde of meer", aldus Kalff.

Bandenstrategie in Oostenrijk

Een andere verklaring kan zijn is dat Max Verstappen in Oostenrijk veel later zijn verplichte pitstop deed. Verstappen ging in ronde 31 naar binnen en ging van mediums naar de harde banden van Pirelli. Dit terwijl zijn directe concurrenten tenminste 9 ronden eerder het rubber wisselde.

Leclerc ging in ronde 22 van soft naar hard, Bottas ging al in ronde 21 naar binnen en verruilde de medium banden voor de softs, Vettel deed het in de zelfde ronde maar was net als Leclerc op softs gestart en ook de Duitser ging al vrij snel over op de harde banden. Hamilton ging op een ronde na net als Verstappen in ronde 30 naar binnen om van mediums naar hard te gaan, maar de Brit was eerder al naar binnen gekomen omdat hij een kapotte voorvleugel had en die moest laten vervangen.

Waren het de Oranjefans?

Max Verstappen had ook nog een andere voordeel ten opzichte van Charles Leclerc. Terwijl Verstappen in ronde 31 van gebruikte medium banden naar hagelnieuwe harde banden overstapte, moest Leclerc van gebruikte softs al in ronde 22 naar gebruikte harde banden. Daarnaast had Verstappen ook nog eens de steun van een compleet oranjeleger en ook al lijkt dat niets, de Nederlander heeft daar heel veel steun aan gehad. Hij geeft immers zelf aan dat hij ze kan horen wanneer hij langs de tribunes rijdt.

De Mercedes-rijders moesten hun motorvermogen iets terugschroeven omdat de Duitse krachtbron niet was opgewassen tegen de extreem hoge temperaturen in de ijle lucht van de Oostenrijkse Alpen. Vettel kreeg zijn snelle ronden niet op de rit, zelfs toen de Duitser voor de tweede keer de pits opzocht om met nieuwe soft banden om een poging te wagen de snelste ronde te rijden en het Mercedes-duo te verschalken. De viervoudig wereldkampioen slaagde daar deels in, want hij moest Bottas voor zich dulden. Bottas pakte de laatste podium plek. De snelste raceronde ging naar, zelfs toen hij op de harde banden reed, naar Max Verstappen, net als de eretitel 'Driver of the Day'.

Was het de voorvleugel? Had Verstappen een voordeel door de bandenstrategie? Waren het de oranjefans? Misschien was het wel een combinatie van twee of drie verklaringen? Wat de reden ook was we hebben met z'n allen kunnen genieten van een ontzettend spannende Oostenrijkse Grand Prix. Laten we hopen dat de Grand Prix van Silverstone, waarmee de Formule 1 voor de komende vijf jaar een nieuwe overeenkomst is aangegaan, ook net zo spannend wordt.




Welkom bij MotorsportZ. Wij brengen je dagelijks het laatste Formule 1- en Max Verstappen nieuws. Daarnaast houden we je ook op de hoogte over:

Copyright© 2016-2019 - Niets van deze website mag zonder nadrukkelijke schriftelijke toestemming kopieerd worden of elders dan op het domein motorsportz.nl gebruikt worden.