Opinie: Lewis Hamilton moet zich bepist hebben

Iedereen vraagt zich nog steeds af hoe dom Sebastian Vettel heeft gehandeld tijdens de Grand Prix van Singapore. Er is geen enkele zinnige reden te bedenken om de actie van de viervoudig wereldkampioen te rechtvaardigen. En mogelijk heeft Vettel zijn kansen op de wereldtitel van 2017 definitief vaarwel gezegd.

Opinie: Lewis Hamilton moet zich bepist hebben
Foto: Lewis Hamilton (Mercedes) - Bron: Mercedes AMG F1

Het Ferrari-team was een van de eerste om de schuldige van de startcrash aan te wijzen: 'Max Verstappen was de veroorzaker!' Maar wanneer je met een 'ongekleurde bril' de beelden terug kijkt zie je dat de Nederlander geen enkele blaam treft. Sterker nog, Vettel dook doelbewust naar links toen hij merkte dat de start van Verstappen iets beter was.

Daarnaast schoof Kimi Räikkönen, ook al is het minimaal, naar rechts om de Nederlandse Red Bull-coureur te dwingen z'n teugels aan te trekken, daar dat deed Verstappen dus niet. "Ze dachten zeker dat ik van m'n gas ging", aldus een sarcastische Verstappen na de crash tegenover Jack Plooij van Ziggo Sport.

Mark Webber zag het ook iets anders dan Ferrari...

De slot som is duidelijk, Max Verstappen en de Ferrari-coureurs, 'zero points'! Ondertussen reed Lewis Hamilton zo goed als onbedreigd naar een niet verwachte zegen in de straten van Marina Bay. Ik weet bijna zeker dat hij zich de eerste ronden heel goed heeft moeten concentreren om niet zijn broek te pissen, wat moet hij gelachen hebben toen hij, bij eerste doorkomst achter de safety car, zag dat zijn grootste concurrent (Sebastian Vettel) zichzelf van de kaart had geveegd.

De Britse Mercedes-coureur heeft nu een comfortabele voorsprong in het stand om het kampioenschap. Hij staat 28 punten voor op zijn eerste rivaal Sebastian Vettel en er zijn nog maar zes races te gaan op de F1-kalender van 2017.

Terwijl de hele wereld Sebastian Vettel als verantwoordelijke van de startcrash aanwijst en hem als dom bestempelen door in Singapore zijn titelkansen zo goed als weg te gooien, ziet Auto Motor und Sport de Duitser nog wel terugkomen. Er worden voorbeelden aangehaald over het verloop van de kampioenschappen in 2010 en 2012, waar in Vettel na een fikse achterstand als nog de titel naar zich toe trok, maar dat waren 2010 en 2012.

Dit jaar lijkt in geen enkel opzicht op 2010 en 2012. Mercedes heeft de sterkste krachtbron en is ook nog eens de meest betrouwbare van alle power units. De kans dat Lewis Hamilton uitvalt met motorproblemen is aanwezig, maar wel heel minimaal. Daarnaast is er nog Red Bull Racing, de coureurs van het Oostenrijkse Formule 1-team sluipen steeds meer naar de versnellingsbak van Ferrari.

Mercedes ligt ook wat betreft het maximaal aantal te gebruiken krachtbron componenten helemaal op schema. En daar heeft het Duitse team ook al een streepje voor op Ferrari. Ferrari heeft voor beide coureurs al een vierde turbo-charger in gezet en loopt daarmee serieuze kans om een gridpenalty op te lopen in de laatste zes race.

Los daarvan de meeste circuits, die nog op de F1-kalender over zijn, staan bekend als Mercedes-land. Niet dat Ferrari geen kans meer heeft, maar om Lewis Hamilton van de wereldtitel te houden moet Sebastian Vettel wel erg veel geluk hebben en moet alles goed gaan. Ik zie het nog eerder gebeuren dat Valtteri Bottas als tweede, achter Hamilton, het kampioenschap 2017 afsluit.



Formule 1 podcast GP Hongarije - Max start vanaf pole, een mooi gevecht met Lewis

Iedereen moet op het puntje van zijn stoel hebben gezeten tijdens de GP van Hongarije. Wat een race!
Klik, beluister en GENIET