Opinie: Lawrence Stroll, de beste optie voor Force India?

Ondanks dat er meerdere partijen zijn die interesse hebben getoond in een overname van het Formule 1-team van Force India, lijkt er slechts één partij de meest logische en meest waarschijnlijke; Lawrence Stroll en niet als nieuwe eigenaar, maar als leningverstrekker.

Opinie: Lawrence Stroll, de beste optie voor Force India?
©Force India

Een overname van het Force India F1-team betekent in principe automatisch dat de nieuwe eigenaar, wat de inkomsten uit TV-gelden betreft, op nul begint. Zo is vastgelegd in het 'Concorde Agreement', tenzij alle andere teams er mee instemmen dat de nieuwe eigenaar wel aanspraak mag maken op de TV-gelden op basis van sportieve prestaties van de afgelopen jaren.

Helaas voor de meer dan 400 werknemers van Force India en de eventuele nieuwe eigenaar, liggen de Formule 1-teams van Mclaren, Williams en Renault in dat geval dwars. Een nieuwe eigenaar zal dus wat hen betreft op nul moeten beginnen.

Wat overblijft is dat Lawrence Stroll, de vader van Williams-coureur Lance Stroll, als geldschieter, investeerder of leningverstrekker optreedt. Zodoende blijft Force India eigendom van de huidige eigenaren - hoe vervelend dat ook is, want onder hun supervisie is het juist mis gegaan - en kan dat ongeveer 100 miljoen dollar, afkomstig uit televisierechten, schelen.

Het lijkt allemaal redelijk eenvoudig op deze manier, maar schijn bedriegt. Er zijn nog meer hobbels op de weg voor Force India. Renault Sport F1 ziet een gevaar uitgaan van de bemoeienis van miljardair Lawrence Stroll. Het team zou op die manier worden klaargestoomd kunnen worden als B-team van Mercedes en daar zit Renault niet op te wachten.

Maar Renault zou het wel eens verkeerd kunnen zien, want als Mercedes hun tentakels niet richting Force India uit kunnen strekken, zullen ze er niet voor terugdeinzen om Williams een aanbod te doen. Williams heeft al aangekondigd om niet alleen weer de krachtbron van Mercedes in 2019 te gaan gebruiken, maar neemt ook de complete transmissie af bij de Duitse formatie.

Het feit dat Mercedes-teambaas blijft zeggen dat hij geen fan is van B-team-constructies, wil niet zeggen dat ze op een gegeven moment niet anders kunnen dan mee te gaan in de trend zoals Red Bull Racing die met Toro Rosso is begonnen. Ferrari adopteerde een soortgelijke constructie met Sauber (Alfa Romeo) eind 2017.

Daarnaast heeft Williams F1 niet veel keuze om aansluiting te zoeken bij Mercedes, mocht Lawrence Stroll zijn vele miljoenen uit Williams terug willen hebben, na een eventuele overstap naar Force India.

Ook de titelsponsor van Williams, Martini Racing, heeft eerder dit jaar al laten weten aan het eind van 2018 te stoppen met sponsoring. Williams moet dus zeer spoedig, en dat wordt geen makkelijke opgaaf, op zoek gaan naar een nieuwe sponsor of zich er bij neerleggen dat schuilen bij Mercedes de enige optie zal zijn.

Laten we hopen dat Force India behouden blijft als Formule 1-team. Want in plaats van tien nog maar negen teams op de grid is weer een stap terug voor de Formule 1.

Naar verluidt heeft het Force India-team een schuld van ongeveer 43 miljoen dollar en dat is voor Formule 1-maatstaven te overzien, zeker gezien het potentieel van team uit Silverstone en de nog te ontvangen miljoenen uit televisierechten.




Welkom bij MotorsportZ. Wij brengen je dagelijks het laatste Formule 1- en Max Verstappen nieuws. Daarnaast houden we je ook op de hoogte over:

Copyright© 2016-2019 - Niets van deze website mag zonder nadrukkelijke schriftelijke toestemming kopieerd worden of elders dan op het domein motorsportz.nl gebruikt worden.