VT127 nov - 12:00
VT227 nov - 16:00
VT328 nov - 12:00
QUALI28 nov - 15:00
RACE29 nov - 15:10

Opinie: Keert het ooit machtige McLaren terug in de top? (1/2)

Opinie: Keert het ooit machtige McLaren terug in de top? (1/2)
Foto: Fernando Alonso #14 (McLaren) - Bron: McLaren F1 Media

Het Formule 1-team van McLaren kent een zeer rijke geschiedenis in de Formule 1. Het Britse team uit Woking neemt deel aan het Formule 1-wereldkampioenschap sinds 1966 en daarmee is het, op Ferrari na, het oudste Formule 1-team. Maar dat kwam de afgelopen drie jaar niet uit de verf. Uit niets bleek dat McLaren het ooit voor het zeggen had in de koningsklasse van de autosport; de Formule 1.

McLaren staat aan de vooravond van een nieuw tijdperk. Na drie tenenkrommende jaren heeft het team in de tweede helft van 2017 de knoop doorgehakt en de samenwerking met het Japanse Honda, als motorleverancier, beëindigd. Een en ander kwam tot stand in overleg met het McLaren-team zelf, Red Bull, Honda, Renault en Toro Rosso. Vanaf 2018 gaat McLaren gebruik maken van de aandrijflijn van Renault en daarnaast zal Toro Rosso vanaf 2018 met Honda verder gaan.

Maar wat ging hieraan vooraf?

McLaren nam eind 2014 een enorm risico om na de verplichte invoering van de hybride V6-turbo's in 2015 in zee te gaan met Honda. Eigenlijk niet helemaal onlogisch. Het Britse Formule 1-team uit Woking behaalde in het verleden grote successen met Honda, en wist waar Honda toe in staat was. Dus de link was snel gelegd en het vertrouwen was er. Gedurende drie jaar kon Honda - onder het mom van ervaring en vertrouwen - potten breken bij McLaren. Maar de betrouwbaarheid en het vermogen lieten zeer te wensen over, en niet alleen in 2015. Ook in 2016 en 2017 droeg, het ooit zo machtige McLaren, regelmatig de rode lantaarn of vielen een of beide coureurs uit tijdens de races.

Wat erg opmerkelijk is? McLaren reed in 2014 nog met de 1.6 liter V6-turbo-aandrijflijn van Mercedes. En dat was een aandrijflijn waarmee het McLaren-team tot de subtop behoorde. Echter was het Mercedes-team zelf oppermachtig in het 2014-Formule 1-kampioenschap. Waarom nam McLaren deze risicovolle stap richting Honda? Dat is een vraag waarop we niet snel een antwoord zullen krijgen, maar het feit blijft. McLaren nam een een grote gok met Honda. McLaren besloot in 2014 als vijfde het kampioenschap voor constructeurs.

McLaren behaalde van 1988 tot en met 1991 het wereldkampioenschap voor coureurs en voor constructeurs en dat samen met Honda. Niet gek om te denken dat McLaren alle vertrouwen had in de samenwerking met het Japanse Honda. Maar het hybride V6-turbo-tijdperk vraagt toch iets heel anders van de motorleveranciers. Mercedes had de afgelopen jaren een ruime voorsprong op de rest van de motorleveranciers en dat heeft zich overduidelijk geuit in vier wereldtitels, voor de constructeur Mercedes en voor een van hun coureurs; Lewis Hamilton en Nico Rosberg.

Wordt vervolgd.




0 reacties
Om mee te praten heb je een MSZ-account nodig. Heb je nog geen account? Meld je dan aan.
Peiling
Albon erin of eruit: Wie zit er in 2021 naast Verstappen in een RB16b of RB17?
Volgende F1 Grand Prix
Bahrein
vrijdag 27 november 2020
12:00 - 13:30Eerste vrije training
16:00 - 17:30Tweede vrije training
zaterdag 28 november 2020
12:00 - 13:00Derde vrije training
15:00 - 16:00Kwalificatie
zondag 29 november 2020
15:10 - 17:10Race
Meer GP Bahrein
MotorsportZ brengt dagelijks het laatste F1-nieuws en Max Verstappen nieuws. Bezoek onze website regelmatig en blijf op de hoogte over Max Verstappen en de Formule 1.

Dat Max Verstappen in 2020 geen wereldkampioen wordt is inmiddels wel duidelijk. Maar de Nederlander is de enige die het de Mercedes-coureurs moeilijk kan maken. Volg hier het laatste Formule 1 en Max Verstappen nieuws.

Hoe kun je de Formule 1 live volgen? Check: Formule 1 op TV
In 2020 gaat Rinus VeeKay voor het team van Ed Carpenter Racing debuteren in de IndyCar Series. Er wordt veel van de jonge Hoofddorper verwacht.

Wil je op het nieuws van MotorsportZ reageren? Maak dan een MSZ-account aan.