Opinie: Houdt Vettel de eer aan zichzelf of helpt Ferrari een handje?

Het doet oprecht pijn om dit artikel te schrijven, maar het zit me dwars. Al anderhalf jaar lijkt Vettel zijn krediet te verliezen bij Ferrari. Charles Leclerc is de nieuwe "Golden Boy" en Vettel is de nummer 2. Maar de vraag is hoelang zit hij daar nog? Gaat hij zichzelf uit zijn lijden verlossen of doet de Scuderia dat?

Opinie: Houdt Vettel de eer aan zichzelf of helpt Ferrari een handje?
© Ferrari F1

Ondanks zijn overwinning in Singapore lijkt het er steeds meer op dat Sebastian Vettel zijn langste tijd heeft gehad bij Scuderia Ferrari. Nu hij ook in zijn vijfde seizoen er niet in lijkt te slagen om wereldkampioen te worden met de Italianen, wordt de situatie er niet beter op. Sterker nog, zijn nieuwe teamgenoot Charles Leclerc doet het momenteel beter dan de Duitser.

Iedereen herinnert zich Duitsland 2018 nog wel waar Sebastian Vettel in leidende positie in de regen de controle verloor en in de Sachs-Kurve strandde. Het bleek het begin te zijn van een dalende spiraal waarbij de viervoudig wereldkampioen behoorlijk grote fouten begon te maken. De titel ging daardoor naar Lewis Hamilton en Mercedes.

Waar Kimi Räikkönen vanaf de komst van Vettel in 2015 duidelijk diende als tweede viool, is Charles Leclerc niet van plan diezelfde functie op zich te nemen. De 21-jarige Monegask die veel indruk wist te maken in zijn eerste seizoen (2018) wordt gezien als de nieuwe kopman van de Scuderia. Leclerc startte bij het Alfa Romeo Sauber team die goede banden heeft met Ferrari. Leclerc wordt al sinds zijn jongere jaren in de lagere klassen gesteund door Ferrari die hem vervolgens ervaring lieten opdoen bij Alfa Romeo.

Leclerc heeft laten zien inmiddels een stuk sneller te zijn dan Vettel bij Ferrari. Het bewijs liegt er niet om aangezien hij al zes keer poleposition heeft getraind tegenover die ene keer van Vettel in Canada. Ook in de race lijkt Vettel moeite te hebben om Leclerc te kunnen bijhouden op sommige uitzonderingen na. Leclerc heeft inmiddels twee overwinningen weten te pakken, namelijk in België en Italië.

In Rusland nam Vettel de leiding over van Leclerc bij de start nadat hij ook Hamilton had verschalkt. De afspraak was echter dat Vettel Leclerc een slipstream zou geven en na drie ronden de leiding terug zou geven aan de "tweede Ferrari". Vettel bleek echter een zeer sterke racesnelheid te bezitten en hij wilde zich daarom niet meteen gewonnen geven. Leclerc werd een beetje onrustig van de houding van Vettel en ook bij het team werd men niet vrolijk. Waar Vettel de smaak weer te pakken had na zijn zege in Singapore, is de rest van het seizoen niet best tot op heden.

Aan het begin van het jaar maakte hij opnieuw een aantal fouten of scoorde hij niet optimaal. In Engeland en Italië vonden de twee grootste dieptepunten plaats. Tijdens het gevecht met Verstappen op Silverstone knalde Vettel vol achter op de Nederlander. In Monza spinde Vettel in een kansrijke positie waarna hij bij het terugrijden naar het asfalt ook nog Lance Stroll raakte die hij niet zag aankomen.

De Italiaanse media heeft al vaak gehakt gemaakt van de ooit zo grote coureur. Ferrari blijft hem openlijk in de media nog steunen, maar of dat intern net zo overtuigend is moet nog blijken. In mijn optiek gun ik Vettel opnieuw zijn successen, maar het lijkt erop dat de druk hem doet bezwijken. Zijn tranen op het ereschavot in Singapore nadat hij eindelijk weer had gewonnen, zeiden genoeg. Er waren daarvoor geen woorden nodig. Ik gun het Sebastian dat hij weer met plezier kan racen en kan genieten van zijn passie. De nare berichtgevingen zijn hard, maar helaas wel logisch op dit niveau. Wie presteert krijgt lof, wie faalt, trekt het boetekleed aan, wel of niet gedwongen.

In Rusland viel Vettel net na de helft van de race uit terwijl hij derde lag. Door middel van een pitstop werd hij weer achter Leclerc geplaatst door zijn team. De uitvalbeurt was zuur, maar die beslissing deed pas echt pijn. Ik vrees voor zijn toekomst. Zijn contract loopt eind 2020 af, maar ik ben er niet zeker van dat we hem volgend jaar nog zien. Ik hoop dat hij er in ieder geval nog wel bij is, desnoods bij een ander team waar hij zich wel lekker voelt.

Formule 1 podcast

GP van Japan - Het weekend van Verstappen in Hondaland: was het een drama, een ramp, een afgang of een verschrikking? Plus, Verstappen en Red Bull: is er nog wel een toekomst samen? Detail: Max Verstappen na zomerstop 31 punten, Alexander Albon 48 punten.
Klik en beluister

Volgende F1 Grand Prix
Mexico
vrijdag 25 oktober 2019
17:00 - 18:30Eerste vrije training
21:00 - 22:30Tweede vrije training
zaterdag 26 oktober 2019
17:00 - 18:00Derde vrije training
20:00 - 21:00Kwalificatie
zondag 27 oktober 2019
20:10 - 22:10Race