
Het zijn geen leuke tijden op dit moment in Milton Keynes waar het hoofdkwartier van Red Bull Racing is gevestigd. De Oostenrijkse renstal heeft een heel groot gat te dichten naar het zo dominante Mercedes. Lewis Hamilton en Valtteri Bottas vormen het ideale rijderspaar voor de buitengewoon snelle W11. Onder normale omstandigheden zijn de twee hoogste klasseringen voor ieder weekend al gereserveerd.
Max Verstappen neemt in 90% van de gevallen de laatste trede van het podium in beslag. Soms lukt het wel om Bottas te verslaan voor P2, maar normaal gesproken zit er met de Red Bull van dit jaar niets meer in dan P3. Hoe creatief Red Bull ook wil zijn met de strategie, de auto is gewoon niet snel genoeg om het almachtige Mercedes te verslaan.
Daarnaast is de teamgenoot van Verstappen niet bepaald de beste hulp die er is. Hoe vervelend het ook is om te zeggen, Albon heeft het (nog) niet. Albon kan geen punten wegsnoepen bij Hamilton en Bottas.
Tot en met 2018 waren er nog geen issues op het gebied van de coureurs. Op 3 augustus 2018 werd echter bekend dat de toenmalige teamgenoot van Verstappen, Daniel Ricciardo na dat jaar zou vertrekken. Red Bull besloot daarom om Scuderia Toro Rosso-coureur Pierre Gasly te promoveren naar het hoofdteam. De Fransman kon vanaf dag 1 het tempo van Verstappen en de overige topcoureurs niet bijbenen. Daarnaast crashte Gasly in de zoektocht naar de grenzen van de auto.
Na de zomerstop van 2019 werd Gasly ingeruild voor rookie Alexander Albon. De jonge Britse-Thai deed het zeer verdienstelijk, omdat hij bijna het podium haalde in Brazilië. Het was Lewis Hamilton die een inschattingsfout maakte en Albon van deze knappe klassering beroofde. Vooralsnog lukt het Albon niet om de stijgende lijn te kunnen doortrekken.
Net als Verstappen haalde Albon de finish niet in de eerste race van 2020. Technische problemen bleken bij beiden de oorzaak te zijn. Tijdens de drie overige races scoorde Verstappen 52 punten waarmee hij nu derde staat in het kampioenschap. Albon heeft in deze drie overige races slechts 26 punten weten binnen te slepen. Een pijnlijke constatering zou je zeggen.
De kwalificaties zijn nog pijnlijker voor Albon. Tijdens de kwalificatie in Hongarije wist hij niet verder te komen dan een dertiende tijd, terwijl Verstappen als zevende vertrok op de zondag. Toegegeven de auto was dat weekend dramatisch slecht. Verstappen werd alsnog tweede in de race en Albon reed zich knap naar voren en finishte als vijfde.
Afgelopen weekend in Engeland was de auto verbeterd door de upgrades. Albon deed het goed tijdens de trainingen, maar een crash tijdens de tweede oefensessie nam al het vertrouwen in de 24-jarige coureur weg. Zo kwalificeerde Albon zich als 12de en kwam hij slechts als achtste over de meet. Verstappen reed de hele race op een derde stek en profiteerde direct van de bandenproblemen bij Bottas. Zo werd Verstappen alsnog tweede.
Concluderend kan er gesteld worden dat de bolides van Red Bull lastig zijn om mee te rijden. Ze liggen niet op rails zoals bij Mercedes, maar waar Verstappen meer uit de auto haalt dan wat erin zit, reden/rijden Gasly en Albon onder het niveau van de auto. Je moet ook flinke schoenen kunnen vullen als je de teamgenoot bent van Verstappen, maar het is en blijft wel Formule 1. Hier is er geen plek voor medeleven, je presteert en zo niet, dan lig je eruit.
Wellicht doet Red Bull er beter aan om nog dit jaar iemand met ervaring in de auto te zetten. Sebastian Vettel gaat volgend jaar zeer waarschijnlijk niet komen. De Duitser is volgens goed geïnformeerde bronnen al rond met Aston Martin. Nico Hülkenberg is misschien nog niet eens zo’n gekke optie. Hij is ervaren en een degelijke coureur, maar geen buitencategorie. Hij is wellicht wel de ideale tweede man naast Max Verstappen.