'Onzichtbare' Valtteri Bottas voelt totaal geen druk

'Onzichtbare' Valtteri Bottas voelt totaal geen druk
©Mercedes F1
5 apr 2019 - 05:38
Ries Boogert
DELEN

Valtteri Bottas voelt totaal geen druk. Dat garandeert de Finse Mercedes-coureur in een gesprek met het Italiaanse Automoto. Na de winterstop verscheen er in Australië een Fin met een nieuwe houding en een nieuwe baard.

Net als de fel bekritiseerde Ferrari-coureur Sebastian Vettel ontkent ook Valtteri Bottas dat hij ook maar enige vorm van druk ervaart. Na een teleurstellend seizoen in 2018 lijkt hij herboren. Bottas won kinderlijk eenvoudig de Grand Prix van Australië en snoerde de mond van vele criticasters met een glasheldere "f*ck you" over de boordradio.

De positie van Valtteri Bottas wordt nog net niet kapot gekeken door Mercedes-reservecoureur Esteban Ocon en Williams-coureur en Mercedes-protogé George Russell, maar het duo heeft er veel voor over om de plek van de Fin over te nemen.

"Ik kan je verzekeren dat ik dit jaar geen enkele vorm van druk ervaar", zegt Bottas tegen Automoto. "Echt waar, 'zero pressure'. Wat mijn stoeltje [bij Mercedes, red.] betreft, iedereen wil dat stoeltje hebben en dat is natuurlijk logisch. Het is niet meer dan normaal als je in F1 terecht komt dat je in het best mogelijke stoeltje wil zitten."

Ondanks de zege in Melbourne lijkt de Fin na Bahrein niet meer zoveel krediet te hebben bij de media. Hij kwam op een gelukkige manier als tweede over de eindstreep in Sakhir en daarvoor kreeg hij dan ook een rapportcijfer 5 van La Gazzetta dello Sport. "Na Australië keert de timide Fin terug in zijn oude rol met een onzichtbare race op vernederende achterstand op Hamilton", aldus de Italiaanse krant.

Echter denkt Bottas dat het allemaal nogal meevalt, het seizoen is immers nog maar net begonnen. "Het is een lang wereldkampioenschap en we hebben pas twee races gehad. Voor nu voelt ik me helemaal oké", zegt Bottas. "We beginnen iedere race weer opnieuw."

Valtteri Bottas leidt na twee races, waarin hij een zege, een snelste ronde en een tweede plek veroverde, de tussenstand in het kampioenschap. Hij heeft een voorsprong van één WK-punt en die heeft hij te danken aan zijn snelste ronde in Australië.

DELEN
Meer nieuws
MEEST GELEZEN
GP van Spanje over
dgn uur min sec
F1 GP Spanje
vrijdag 10 mei 2019
1e Vrije Training11:00 - 12:30
2e Vrije Training15:00 - 16:30
zaterdag 11 mei 2019
3e Vrije Training12:00 - 13:00
Kwalificatie 15:00 - 16:00