'Ontwerp voorvleugel SF90 oorzaak voor grip tekort op vooras'

'Ontwerp voorvleugel SF90 oorzaak voor grip tekort op vooras'
©Scuderia Ferrari
19 mrt 2019 - 04:00
Ries Boogert
DELEN

Na uitslag van de eerste race van 2019 wordt er lustig op los gespeculeerd wat er ten grondslag lag aan de 'falende' Ferrari SF90. De twee coureurs van de Italiaanse renstal kwamen in de Australische GP niet verder dan de vierde en vijfde plaats in de uitslag van de race, op ruim 34 seconden van de nummer drie Max Verstappen in de Red Bull-Honda RB15.

Sebastian Vettel kon niets uithalen tegen Red Bull-rijder Max Verstappen en de Mercedessen op het hobbelige circuit van Albert Park en Charles Leclerc mocht zijn teamgenoot niet aanvallen. Ferrari vond het wel best, die punten waren te waardevol en de renstal uit Maranello wilde voor de punten gaan.

"Ferrari heeft geen idee waarom ze zo slecht waren of waarom Mercedes plotseling zo sterk was", is de reactie van Lamborghini-president Stefano Domenicali.

Lewis Hamilton hoopt niet dat de uitslag voor de race in Melbourne de trend voor 2019 is gezet. "Ik begrijp niet hoe het kan dat het gat plotseling zo groot is. Ik verwacht dat ze [Ferrari] in de volgende race in Bahrein weer sterk zijn, we moeten waakzaam blijven. De Formule 1 kan het niet gebruiken als er steeds een Mercedes als eerste over de finish komt", aldus de Britse wereldkampioen.

Intussen heeft het Duitse Auto Bild wel een idee waarom de Ferrari's zo tegenvielen in Australië. Een en ander zou te maken hebben met het ontwerp van de voorvleugel, die niet is geschikt voor het hobbelige karakter van Albert Park Street Circuit.

Ter vergelijking: De baan in Barcelona, waar de wintertests werden verreden en Ferrari zo snel was, is zo strak als een biljartlaken. Er werd in 2018 nog een verse laag asfalt gelegd. Dit terwijl Albert Park een zeer hobbelige baan is.

Door het revolutionaire ontwerp van de Ferrari-voorvleugel ontbrak het de Ferrari's aan grip op de voorwas. Dat zou dan ook de reden geweest zijn waarom Max Verstappen zijn Red Bull-Honda RB15 zo eenvoudig om de SF90 van Vettel heen kon sturen. Zo stelt Auto Bild.

Scuderia Ferrari heeft deze week voldoende stof om over na te denken. Wat was de werkelijke oorzaak van de tegenvallende prestaties? Waren het werkelijk voor voorvleugels of is er meer aan de hand, en als dat zo is, is het op korte termijn te verbeteren? Want als het werkelijk de voorvleugels waren moet er flink wat veranderen aan de Ferrari SF90.

DELEN
Meer nieuws
GP van Azerbeidzjan over
dgn uur min sec
F1 GP Azerbeidzjan
vrijdag 26 april 2019
1e Vrije Training11:00 - 12:30
2e Vrije Training15:00 - 16:30
zaterdag 27 april 2019
3e Vrije Training12:00 - 13:00
Kwalificatie 15:00 - 16:00
zondag 28 april 2019
Race 14:10 - 16:10
Bakoe / F1-weer
Baku City Circuit / 6,001 km
Race: 51 ronden / 306,051 km
F1 kalender 2019 downloaden
MEEST GELEZEN
22 apr. 18:39 - F1
Horner: "Verschil tussen Max en Mercedes-rijders is niet al te groot"
22 apr. 16:47 - F1
Red Bull-teambaas schaart zich wederom achter Pierre Gasly
22 apr. 17:50 - F1
Daniel Ricciardo zegt dat hij het racen nog niet verleerd is
23 apr. 06:04 - FE
Porsche test nieuwe FE-bolide op het Spaanse Circuit Calafat
23 apr. 04:43 - F1
Ondanks nieuwe achtervleugel nog steeds problemen voor Haas F1