Officieel: Pietro Fittipaldi vervangt Romain Grosjean in de GP van Sakhir

Braziliaan Pietro Fittipaldi zal zijn Formule 1-debuut maken bij Haas voor de GP van Sakhir, die voor aanstaand weekend op het programma staat. Hij valt in voor Romain Grosjean die handblessures opliep na zijn horrorcrash bij de GP van Bahrein.

Officieel: Pietro Fittipaldi vervangt Romain Grosjean in de GP van Sakhir
© Haas F1

De 24-jarige Braziliaan heeft dit seizoen de meeste races bijgewoond in zijn rol als test- en reservecoureur. De in Miami geboren Braziliaan is de kleinzoon van tweevoudig F1 wereldkampioen Emerson Fittipaldi. Fittipaldi heeft al een keer getest in de VF-18 en VF-19, maar aankomende vrijdag worden zijn eerste kilometers achter het stuur van de VF-20.

"Nadat was besloten dat het voor Romain [Grosjean] het beste was om minstens één race over te slaan, was de keuze om Pietro [Fittipaldi] in de auto te stoppen vrij eenvoudig", aldus teambaas Günther Steiner. "Pietro zal de VF-20 besturen en hij is bekend in het team, omdat die de afgelopen jaren in het team is geweest als test- en reservecoureur. Het is het juiste om te doen en het is duidelijk een goede gelegenheid voor hem."

"Hij is geduldig geweest en was altijd voorbereid op deze kans – en nu is die gekomen. Daarom willen we hem in de auto en ik weet zeker dat hij het goed zal doen. Het is erg veeleisend om op het laatste moment binnen te komen, maar zoals ik al zei, ik denk dat dit het juiste moment is om te doen voor het team."

"Het belangrijkste is dat ik blij ben dat Romain veilig en gezond is," merkte Pietro Fittipaldi op. "We zijn allemaal erg blij dat zijn verwondingen relatief klein zijn na zo’n enorm incident. Het is duidelijk geen ideale omstandigheden om mijn eerste kans te krijgen om te racen in de Formule 1, maar ik ben Gene Haas en Günther Steiner enorm dankbaar voor hun vertrouwen om mij dit weekend achter het stuur te plaatsen."

"Ik ben dit seizoen veel bij het team geweest, zowel langs het circuit als aan simulatorsessies, dus ik ben bekend met de operationele procedures van het team tijdens een GP-weekend. Het wordt spannend om mijn carrière te starten. Ik zal alles geven en ik kijk ernaar uit om vrijdag in Bahrein aan de vrije training te beginnen."

Gerelateerde onderwerpen Formule 1Crash Romain GrosjeanF1 GP Bahrein 2020F1 GP SakhirF1 GP Sakhir 2020Gene HaasGünther SteinerHaas F1Pietro FittipaldiRomain Grosjean
F1 Grand Prix 2021
Up Next
Bahrein
vrijdag 26 maart
Eerste vrije training
12:00 - 13:30
Tweede vrije training
16:00 - 17:30
zaterdag 27 maart
Derde vrije training
13:00 - 14:00
Kwalificatie
16:00 - 17:00
zondag 28 maart
Race
16:10 - 18:10
Meer Bahrein GP Volledige F1-kalender
Meer Formule 1 nieuws
MotorsportZ
MotorsportZ is een onafhankelijk platform waar sinds 2016 racenieuws wordt gepubliceerd. We schrijven over Formule 1, IndyCar en andere raceklassen.
Formule 1
MotorsportZ publiceert dagelijks het laatste Formule 1 en Max Verstappen nieuws. Bezoek onze website regelmatig en blijf op de hoogte over Max Verstappen en de Formule 1.

Hoe kun je de Formule 1 live volgen? Check: Formule 1 op TV
IndyCar Series
Op MotorsportZ wordt ook geschreven over Rinus VeeKay die in 2021 opnieuw in de IndyCar Series uitkomt voor het team van Ed Carpenter Racing.
Andere raceklassen

Naast F1 en Indy wordt er op MotorsportZ ook aandacht geschonken aan andere raceklassen. Formule 2, Formule 3, W-series, DTM, WEC en dergelijken.