Officieel: Nikita Mazepin bevestigd door Haas F1 voor 2021

Russisch Formule 2-racewinnaar Nikita Mazepin tekent bij Haas voor 2021. De 21-jarige Rus heeft een meerjarige deal getekend met het Amerikaanse team.

Officieel: Nikita Mazepin bevestigd door Haas F1 voor 2021
© Haas F1 / LAT Images

Mazepin staat momenteel derde in het klassement van de Formule 2-coureurs. De Rus, die in zijn tweede officiële seizoen zit in de Formule 2, heeft twee hoofdrace-overwinningen op zijn naam staan op Silverstone en Mugello, met vier extra podiumplaatsen en twee snelste raceronden die bijdragen aan zijn goede 2020-campagne. De Hitech Grand Prix-coureur zal komend weekend strijden in de laatste ronde van het kampioenschap in de F2, ook in Bahrein, voordat hij de overstap maakt naar de Formule 1 met Haas.

"Ik ben verheugd dat Nikita Mazepin volgend seizoen voor het Haas F1 Team zal rijden", aldus Günther Steiner, teambaas van Haas. "Nikita heeft dit jaar zijn geloofsbrieven in de Formule 2 onderstreept met een reeks overwinningen en een handvol podiumplaatsen in een sterk tweede seizoen voor hem. Hij heeft zich ontwikkeld tot een volwassen racer die zich opklimt in de junior gelederen – met name meest recent in de GP3-serie, waar hij in 2018 tweede werd, en uiteraard in Formule 2 de afgelopen twee seizoenen."

Lees hieronder verder

Ik ben verheugd om te zien wat Nikita kan bereiken in de Formule 1 en we kijken ernaar uit om hem de kans te geven om op het hoogste niveau van de autosport te rijden. Met een recordaantal van 23 races voor de kalender van 2021, krijgt hij genoeg baanactie om alle nuances van het GP-team te leren", zegt Günther Steiner.

Mazepin stapte in 2015 af van karten in auto’s en nam deel aan de Formule Renault 2.0 NEC. Twee seizoenen volgden in het FIA Formule 3 Europees Kampioenschap voordat hij in 2018 naar de GP3-serie ging. Mazepin eindigde als tweede in het titelgevecht dat seizoen met vier overwinningen, zijn succes leidde de weg naar de Formule 2 in 2019. Mazepin heeft recentelijk Formule 1-testervaring – de in Moskou geboren racer stond eerste op de timesheets in mei 2019 in Barcelona rijdend voor Mercedes.

"Formule 1-coureur worden is een levenslange droom die uitkomt", zei Nikita Mazepin toen die bij Haas kwam. "Ik waardeer het vertrouwen dat Gene Haas, Günther Steiner en het hele team in mij stellen. Ze geven een jonge coureur een kans en daar bedank ik hen voor. Ik kijk er naar uit om onze relatie samen te beginnen, zowel op als buiten de baan, en ik wil natuurlijk graag mijn capaciteiten blijven demonstreren na een sterk Formule 2-seizoen. Het team zal naar mij vragen voor feedback en input om het pakket voor 2021 en daarna te verfijnen. Ik neem die verantwoordelijkheid op me en kan niet wachten om te beginnen."

Gerelateerde onderwerpen Formule 1F1 nieuws 2020Formule 1 2020Formule 1 2021Günther SteinerHaas F1Nikita MazepinSilly Season
F1 Grand Prix 2021
Up Next
Bahrein
vrijdag 26 maart
Eerste vrije training
12:00 - 13:30
Tweede vrije training
16:00 - 17:30
zaterdag 27 maart
Derde vrije training
13:00 - 14:00
Kwalificatie
16:00 - 17:00
zondag 28 maart
Race
16:10 - 18:10
Meer Bahrein GP Volledige F1-kalender
Meer Formule 1 nieuws
MotorsportZ
MotorsportZ is een onafhankelijk platform waar sinds 2016 racenieuws wordt gepubliceerd. We schrijven over Formule 1, IndyCar en andere raceklassen.
Formule 1
MotorsportZ publiceert dagelijks het laatste Formule 1 en Max Verstappen nieuws. Bezoek onze website regelmatig en blijf op de hoogte over Max Verstappen en de Formule 1.

Hoe kun je de Formule 1 live volgen? Check: Formule 1 op TV
IndyCar Series
Op MotorsportZ wordt ook geschreven over Rinus VeeKay die in 2021 opnieuw in de IndyCar Series uitkomt voor het team van Ed Carpenter Racing.
Andere raceklassen

Naast F1 en Indy wordt er op MotorsportZ ook aandacht geschonken aan andere raceklassen. Formule 2, Formule 3, W-series, DTM, WEC en dergelijken.