Nieuw bloed in F1? Domenicali: "In gesprek met meerdere autofabrikanten"

De nieuwe CEO van de Formule 1, Stefano Domenicali heeft onthuld dat er autofabrikanten zijn die mogelijk interesse hebben getoond om deel te nemen in het nieuwe format van de Formule 1. Zonder namen te noemen heeft Domenicali bevestigd dat er gesprekken worden gevoerd met een of meer fabrikanten.

Nieuw bloed in F1? Domenicali: "In gesprek met meerdere autofabrikanten"
© Getty Images/Red Bull Contentpool

Formule 1 zit al jaren verlegen om nieuwe Formule 1-teams. Maar onder andere door de torenhoge kosten lieten autofabrikanten de koningsklasse links liggen. Formule E was trendy en daar gingen onder andere BMW, Audi en Porsche hun heil zoeken. Nu Formule 1 in de komende jaren andere doelen nastreeft, zoals meer CO2-neutraal en meer diversiteit, lijkt er meer interesse vanuit de auto-industrie als een paar jaar geleden. Daarnaast is het doorvoeren van het budgetplafond ook een factor geweest.

Dat er fabrikanten zijn die interesse hebben bevestigt de CEO van de Formule 1, die op 1 januari 2021 het stokje van Chase Carey overnam, maar hij noemt geen merknamen. "Ik kan bevestigen dat we in gesprek zijn met andere fabrikanten. Op dit moment houden ze het liever nog stil, maar het goede nieuws is dat er belangrijke organisaties zijn die de waarde van de Formule 1 als platform erkennen", aldus Domenicali tegenover Martin Brundle van Sky Sports.

"Ik denk dat een van de grootste uitdagingen voor de autofabrikanten is om zich te verjongen. Er is een soort concurrentie tussen oude en nieuwe fabrikante. Maar ik denk dat iedereen de Formule 1 kan gebruiken om een nieuw imago te creëren dat ze in de komst nodig hebben", aldus de 55-jarige Italiaan. "Ze doen dit niet alleen om technologie, maar ook om wat het platform de fabrikanten kan brengen."

In september 2020 heeft Volkswagen CEO Herbert Diess laten vallen dat overwogen wordt om een stap richting van F1 te zetten. Dat was iets wat Jean Todt destijds niet kon bevestigen, ook al had hij er wel over gehoord. Zijn reactie was destijd: "Ik heb erover gehoord, maar ik heb het niet persoonlijk van meneer Diess gehoord, dus ik wil voorzichtig zijn met mijn uitspraken. Ik weet niet of hij het echt gezegd heeft. Maar als dat zo is, kan ik alleen maar tegen hem zeggen: Welkom in de Formule 1!", aldus Todt destijds met een brede glimlach.

Gerelateerde onderwerpen Formule 1F1 nieuws 2021Formule 1 2021Herbert DiessStefano DomenicaliVolkswagen
Net binnen
Lees meer racenieuws
F1 Grand Prix 2021
Up Next
Bahrein
vrijdag 26 maart
Eerste vrije training
12:30 - 13:30
Tweede vrije training
16:00 - 17:00
zaterdag 27 maart
Derde vrije training
13:00 - 14:00
Kwalificatie
16:00 - 17:00
zondag 28 maart
Race
17:00 - 19:00
Meer Bahrein GP Volledige F1-kalender
Meer Formule 1 nieuws
MotorsportZ
MotorsportZ is een onafhankelijk platform waar sinds 2016 racenieuws wordt gepubliceerd. We schrijven over Formule 1, IndyCar en andere raceklassen.
Formule 1
MotorsportZ publiceert dagelijks het laatste Formule 1 en Max Verstappen nieuws. Bezoek onze website regelmatig en blijf op de hoogte over Max Verstappen en de Formule 1.

Hoe kun je de Formule 1 live volgen? Check: Formule 1 op TV
IndyCar Series
Op MotorsportZ wordt ook geschreven over Rinus VeeKay die in 2021 opnieuw in de IndyCar Series uitkomt voor het team van Ed Carpenter Racing.
Andere raceklassen

Naast F1 en Indy wordt er op MotorsportZ ook aandacht geschonken aan andere raceklassen. Formule 2, Formule 3, W-series, DTM, WEC en dergelijken.