Nico Rosberg: "Straf zou terecht zijn geweest voor Max"

De wereldkampioen van 2016 Nico Rosberg heeft laten weten te hebben genoten van de Oostenrijkse Grand Prix en ziet Verstappen als de ware winnaar. Echter, de Duitser vindt wel dat de Red Bull-coureur een straf had mogen krijgen voor zijn actie op Charles Leclerc. "Ik denk dat Max opzettelijk wijd ging", aldus de oud kampioen op zijn eigen podcast.

Nico Rosberg: "Straf zou terecht zijn geweest voor Max"
© Mercedes AMG F1

De slechte start van Max Verstappen wierp de jonge leeuw terug van P2 naar P7 in de eerste ronde van de Oostenrijkse Grand Prix. Alleen een agressieve tactiek kon de Nederlander nog terug naar de glorie brengen en dat is precies wat er gebeurde. "Verstappen was 'on fire'", vertelt de 34-jarige Duitser die tegenwoordig graag vlogt. "Wat een geweldige race was dit, erg cool. De Formule 1 was zoals het hoort te zijn in Oostenrijk". De race stond vooral in het teken van Max Verstappen die volgens Rosberg een geweldige race had gereden.

"Mijn god, Max was echt adembenemend goed en dat is ook waarom we allemaal graag kijken naar hem. Ik ben een fan van hem want het is gewoon genieten met wat hij laat zien. Hij was echt 'on fire'", laat de enthousiaste Duitser weten. Rosberg ziet Max dan ook als de winnaar van de race, maar had een straf wel op zijn plaats gevonden kijkend naar diens actie op Leclerc.

"Als hij met het grootste gedeelte van zijn bolide aan de binnenkant van de bocht zit, is de bocht voor hem indien hij naar buiten stuurt. Dat ging ook allemaal goed, maar wel denk ik dat hij met opzet de bocht wijd maakte en dus laat instuurde. Dat was de enige methode om Leclerc te passeren en de zege op te eisen. Een ronde eerder liet Max meer ruimte waardoor Leclerc terug kon komen. Max wist dat hij Leclerc naar buiten moest drukken en ik dacht dat hij ook ruim naast de lijn reed voor de bocht. Dat laatste geeft mij de reden te denken dat er een straf zou komen. Wel zou dat erg balen zijn geweest indien dat was gebeurd want dit soort gevechten willen we graag zien", aldus de voormalig Formule 1-coureur op zijn podcast.

Rosberg zelf probeerde in 2016 zich op een soort gelijke manier te verdedigen tegenover Lewis Hamilton. Alleen stuurde Rosberg zo laat in dat het contact tussen de twee veel heftiger was dan dat tussen Leclerc en Verstappen. Rosberg verloor er zijn voorvleugel mee en zo ook het podium waarna hij ook nog een tijdstraf ontving.

Formule 1 podcast

Grand Prix Italië - Wat een race wat een race. Max moest achteraan starten en verremde zich voor de chicane. We hebben een mooi gevecht gezien tussen Leclerc en Hamilton die ronde lang met elkaar in gevecht waren.
Klik, beluister en GENIET